ויטמינים לבני גיל הזהב

ויטמינים לבני גיל הזהבעם הגיל מגיעים השינויים, הן פיזיולוגיים והן נפשיים, ובני גיל הזהב כבר לא חזקים וחסונים כמו שהיו בעברם. בנוסף, ישנם שינויים במבנה השלד ובחילוף החומרים, אשר הופך להיות איטי יותר ומלווה במגבלות אכילה הקשורות לשיניים – אנשים שיש להם שיניים תותבות, יתקשו יותר בתזונה בשל חוסר הנוחות. הגיל מביא איתו גם רגישות יתר למחלות כתוצאה מתזונה לקויה, מחוסר וויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף.

איזה וויטמינים מומלץ לקחת?

אין מדובר כאן על נטילת וויטמינים באופן חד ופתאומי, אלא על שינוי המתרחש עם השנים, כאשר מומלץ להתחיל לקחת את התוספים כבר לאחר גיל 40. מדובר על אבץ, כרום, ויטמין B-6, ויטמין B-12 וויטמין D החשובים בין היתר לשמירה על רמות תקינות של הומוציסטאין בדם.  בעבר היה צורך גם ליטול חומצה פולית ויטמין A אך כיום בשל תוספי התזונה המוחדרים למזונות שלנו, לא כול אחד זקוק לכך.

לקשישים בעיות פיזיות גם בשל העובדה שהם צורכים פחות קלוריות עם הגיל, ומבצעים פחות פעילות גופנית. בשל כך, יש להקדיש תשומת לב רבה לתזונה המשתנה וליטול תוספי מזון באופן תדיר באם יש צורך בכך.

סוגי ויטמינים

לגוף יכולת פחות טובה לנצל את ספיגת המזון בגילאים מבוגרים ולכן פחות ויטמינים ומינרלים נספגים בו. לעומת זאת, ישנם מינרלים אותם הגוף כן יכול לאגור כמו ויטמין A, אך צריכת יתר של ויטמין זה, יכולה גם להיות רעילה שכן הוא מצטבר בכבד.

בגיל הזהב, מתקשה הגוף לנצל את אורה של השמש, ולכן מייצר פחות ויטמין D. כמו כן, גם הכליות מתקשות לנצל את הויטמין D ולכן מומלץ לצרוך מוצרי חלב, דגים, שמן דגים, כבד ומרגרינה. עוד ויטמין שאתם עלולים לסבול ממחסור בו הוא ויטמין B-6. קשישים לעיתים צורכים אותו בפחות ממחצית הכמות היומית המומלצת והוא חסר גם בשל סיבות גופניות שונות.

לגוף המזדקן קשה לנצל וויטמין זה מתזונה ולספוג אותו כמו שצריך. ויטמין B-6 נמצא במזונות אלה – קטניות, נבטים, ביצים, בשר, דגים, אגוזים ושמרים. ויטמין נוסף, ממנו ניתן לסבול ממחסור בגיל הזהב הוא ויטמין B12.

בגיל זקנה, חלה נסיגה ביכולת לייצר חומצות קיבה ולכן מערכת העיכול נפגעת. ויטמין B12 נמצא במיוחד בביצים, חלב, בשר ודגים. שתי מחלות נפוצות בגיל הזהב הן מחלת הלב וסוכרת המביאות למחסור בכרום, אך זה כמעט ואיננו נמצא ברוב המזונות אותם אנו צורכים, ולכן רצוי ליטול אותו כתוסף תזונה.

הכרום נמצא בכמות מועטה באגוזים, לחם מלא, גבינה, בשר ושמרים. מינרל נוסף אשר רצוי לקחת בגילאים המבוגרים הוא האבץ. ככול שאנו מזדקנים, כך עולה הצורך בויטמין זה. בגילאים המבוגרים סופג המעי בצורה פחות טובה את האבץ ומחסור באבץ גורם לדלקות בעור, תחושה של חולשה וירידה בחוש הטעם. מזון עשיר במיוחד באבץ הוא בשר בקר, ביצים, שמרים, קטניות וחלב.

ויטמינים – לא במקום אוכל

רצוי מאוד לצרוך ויטמינים המכילים את הכמות היומית הנדרשת, אך במקביל לא לזלזל בתזונה אותה אתם צורכים. לא כדאי לתרץ תזונה לא מספקת בכך שאתם צורכים ויטמינים וכדאי לשאוף לשיפור מתמיד בתזונה במקביל לנטילת התוספים.

בעיה נוספת, היא צריכה מועטת של קלוריות בגילאים הזקנה, התיאבון פוחת ואיתו גם תחושת הטעם, ולכן הקשישים חשופים יותר למחסור בויטמינים ואבות המזון. אין לצרוך מזון בכמות גדולה, אלא לדאוג לאיכותו. למעשה, ככול שאנו מתבגרים, ישנה חשיבות גדולה יותר למזון אותו אנו מכניסים לפינו.


פורסם בקטגוריה בריאות, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.