חשיבותה של אומגה 3 לבריאותם של קשישים

אומגה 3 לבני גיל הזהבחומצות שומן אומגה 3 הן חומצות שומן חיוניות להן נזקק הגוף לצורך תפקודו התקין. אחד התפקידים החשובים ביותר הוא השפעתו האנטי דלקתית.

מחלות רבות בעולם המערבי כמו מחלות לב וכלי דם, דלקות פרקים נקשרות לתהליכים דלקתיים בבני גיל הזהב. חומצות שומן אומגה 3 יכולות להפחית את התגובה הדלקתית של הגוף, ועשויות למנוע אף את התפתחותן של חלק מן המחלות הכרוניות.

השפעותיהן של חומצות השומן אומגה 3 בבני גיל הזהב

הסיכונים לחלות במחלות כרוניות גדלים עם הגיל. החדשות הטובות הן שלאומגה 3 יש יתרונות בריאותיים עבור קשישים.

לאומגה 3 קיימים יתרונות משמעותיים לתפקוד התקין של הלב וכלי הדם. לא זו בלבד שהם מסייעים לאדם במניעת בעיות רפואיות באנשים בריאים, הם גם מפחיתים את הסיכון לסיבוכים ומוות בקרב מטופלים הסובלים ממחלות לב.

חומצות שומן אומגה 3 מסייעות לגוף להתמודד עם בעיות קצב לב בלתי סדיר. מחקרים שנעשו בתחום מצאו כי אנשים שחוו בעברם התקף לב וצרכו שמן דגים הציגו ירידה של 45% בסיכון למוות הקשור למחלות הלב.

צריכת דגים ותוסף של שמן דגים הוכח אף כחומר המאט טרשת עורקים ומפחית את הסיכון ללקות בשבץ. חומצות אומגה 3 – DHA וEPA מקטינות את רמות הטריגליצרידים ב- 20 עד 50 אחוזים. ההשפעה תלויה בכמות, ולכן הרופא עשוי להמליץ ​​על מינונים גבוהים למדי. ההשפעותיה של אומגה 3 על סוגים אחרים של כולסטרול פחות ברורות.

בעוד שהראיות אינן חד משמעיות, מספר מחקרים מצאו כי שמן דגים יכול להפחית את הסימפטומים של דלקת מפרקים שגרונית, כמו תחושת נוקשות הבוקר והכאב האופיניי למחלה. ייתכך כי מדובר במינונים גבוהים של 3 עד 4 גרמים.

מחלות נוספות בהן נמצא הקשר לאומגה 3 הן אוסטיאופורוזיס, בעיות זיכרון, דמנציה ואלצהיימר. במסגרת מחקרים בתחום האוסטאופורוזיס נמצא כי באנשים שצורכים רמות גבוהות יותר של דגים שומניים נמצאה צפיפות עצם גדולה יותר במפרק הירך. באחד המחקרים נמצא כי שמן דגים בשילוב עם סידן מעלה את צפיפות העצם באנשים מבוגרים המאובחנים עם המחלה.

לצד זה, במסגרת מחקרים שנערכו בתחום המחלות הקוגניטיביות כמו אלצהיימר, דמנציה ובעיות זיכרון נמצא כי תזונה עשירה בדגים עשויה לסייע למניעת אובדן הזיכרון ולהוריד את הסיכון לדמנציה באנשים מבוגרים. כמו כן, הוכח כי תוספת אומגה 3 DHA יכולה להאט את הירידה והפגיעה הקוגניטיבית בחולי דמנציה ואלצהיימר או כאלה הסובלים מפגיעה בזיכרון הקשורה לגיל. אחד המחקרים האחרונים בתחום הראה כי DHA יעיל, בעל השפעה חיובית ופועל להפחתת אובדן זיכרון הדרגתי הקשור לתהליך ההזדקנות.

מהם המקורות הטובים ביותר לאומגה 3?

דגים שומניים הם מקור טוב לחומצות שומן אומגה 3 מסוג DHA ו EPA. מקורות צמחיים של אומגה 3 הם פשתן, שמן זית, וירקות בעלי עלים ירוקים אולם נראה כי מקורות אלה אינם יעילים די. צמחים מכילים חומצת שומן כמו ALA, המתפרקים בגוף ל DHA ו EPA. מזונות שומניים כמו טונה, הרינג, סלמון, סרדינים, שמן קנולה, אגוזים הינם עשירים באומגה 3.

למרות שהגוף נוטה לקבל חומרים מזינים ממזון כמקור ראשוני, תוספי מזון בחלק מן המקרים הכרחיים והשימוש בהם נעשה בהתאם לצורך. בשנים האחרונות יותר ויותר מזונות מועשרים באומגה 3.

תוספי אומגה 3 הם בטוחים לשימוש עבור רוב האנשים. אולם קיימת אזהרה לאנשים המאובחנים עם דימום וכאלה הנוטלים קומדין לדילול דם וצריכים להיוועץ ברופא טרם השימוש באומגה 3.


פורסם בקטגוריה טיפולים, בריאות, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.