Home » בעיות רגשיות והתנהגותיות בקשישים

בעיות רגשיות והתנהגותיות בקשישים

בעיות רגשיות והתנהגותיות בקשישיםההזדקנות היא שלב נוסף בחיים כמו ילדות, גיל ההתבגרות או הבגרות הצעירה, וקשישים מתנהגים באופן שונה בהתאם לניסיון חייהם, היבטים גנטיים, אורח חיים ותפיסות חיים.

הזדקנות פירושה שינוי פיזי ופסיכולוגי, כמו גם שינויים במערכות היחסים, החברה, הסביבה, מצב התפקוד, ההתנהגות, השפעה רוחנית, ויכולות אינטלקטואליות.

בן שמונים כבן שלושים וחמש

כל אדם חווה את ההזדקנות באופן שונה, וקיימים סיכויים טובים שאדם בגיל שמונים יהיה תובעני כפי שהיה בגיל 35.

כך שהשיטה הטובה ביותר לחזות כיצד יתנהג אדם מבוגר, היא להתבונן לאחור על התנהגותו בחייו המוקדמים.

שינויי חיים – אנשים שלא הגיבו היטב לשינויים כשהיו צעירים יותר, אינם מגיבים טוב לשינויים כשהם מזדקנים, ואתגר המטפלים בהם הוא לקבל את התנהגותם, להתאים את עצמם לשינויים המתרחשים בהם, או לבנות "חוסן" נפשי.

שינויי חיים נפוצים בקרב קשישים

הזדקנות היא תהליך הסתגלות לשינויים מתמשכים.

פרישה לגמלאות

אינה משפיעה על כולם באופן זהה. בעוד שחלק מהקשישים מתאימים את עצמם היטב לגיל הפרישה, אחרים מוצאים את המעבר קשה יותר.

אנשים שפורשים מהעבודה ומתחילים לאמץ פעילות משמעותית, מרוצים יותר מאנשים הפורשים מהעבודה ללא תחומי עניין חדשים.

שינויים פיזיים בראייה, בשמיעה ובחושים אחרים

כל החושים נוטים להשתנות עם הגיל. העיניים מתקשות יותר להתמקד באובייקטים קרובים, ומתקשות להסתגל לשינויים בעוצמת העור.

עדשות העיניים מתערפלות בהדרגה, ובמקביל יתכן שיתעורר קושי לשמוע צלילים רמים. שינויים אלו עשויים להיות משבשים במיוחד לאנשים שמעולם לא חוו אובדן חושי.

השפעות זיכרונות על בעיות רגשיות בקשישים

אנשים נוטים לעבד ולשלב מידע באופנים שונים ככל שהם מתבגרים. לדוגמא, הם עשויים להזדקק לפרק זמן ממושך יותר על מנת להיזכר במידע.

שינויים אלו נוטים להיות קלים, אך מתח, אינטראקציות בין תרופתיות, דיכאון, דמנציה ומספר מצבים בריאותיים אחרים, עלולים לגרום לבעיות זיכרון חמורות. כל שינוי משמעותי בזיכרון צריך להיבדק על ידי רופא.

בעיות בריאות בקרב קשישים – ככל שאדם מתבגר, הוא נוטה יותר לפתח בעיות בריאות כרוניות. יכולת קשישים לשלוט בבריאותם תלויה ביכולת שהייתה להם לשלוט במצבים בריאותיים בעבר. מי שהיה בריא רוב חייו, עלול להיאבק עם הסתגלות לבעיות בריאותיות ככל שהוא מתבגר.

בעיות תנועה בקרב קשישים – אנשים שאינם פעילים, או הסובלים מבעיות בריאותיות, עלולים לחוות ירידה בכוח, בסיבולת ובניידות, העשויים להגביל את פעילותם היומיומית.

מוות של בן זוג, בן משפחה או חברים – אחד השינויים הרגשיים הקשים ביותר לקשישים הוא אובדן אנשים משמעותיים בחייהם.

השפעות רגשיות של שינוי מקום – מעבר למקום מגורים חדש הוא מטלה רגשית בכל גיל, אך הוא קשה במיוחד לאדם מבוגר. הצורך לעזוב את הבית בו התגוררו במשך מספר עשורים, לעבור לבית קטן יותר או למסגרת בית אבות או דיור מוגן, שאינו יכול להכיל את כל הרכוש האישי, גורם לאובדן הסביבה המוכרת ומחייב הסתגלות מחודשת.

מצב כלכלי של קשישיםנוטה להשתנות עם הפרישה, ומקורות ההכנסה הופכים להיות מועטים. היות ואנשים מבוגרים אינם יודעים כמה זמן יחיו או אילו הוצאות יהיו להם, הם עשויים לסרב לבזבז כספים או חמור מכך, אינם דואגים להבטיח את עתידם הפיננסי.

השינויים הרגשיים אותם חווים מבוגרים רבים עשויים להשפיע על האופן שבו הם מתייחסים לחייהם. רבים מרגישים שאיבדו את עצמאותם, ועלולים לחוות אובדן הערכה עצמית ואובדן מיקוד ברור של זהותם האישית בשלב זה בחייהם.

השינויים הרבים והצורך להסתגל למצבים חדשים עלולים להוביל לחוסר אמון ביכולתם לחיות חיים משמעותיים ולהמשיך לתרום תרומה חשובה לקהילה. לעיתים הם חווים אף תחושת אובדן כבוד של אחרים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר