Home » זיהומים בדרכי השתן

זיהומים בדרכי השתן

דלקת בדרכי השתןהאם אתם רצים לשירותים בכל כמה דקות? מרגישים צריבה וכאב בבטן התחתונה? אם כן, ייתכן ואתם סובלים מדלקת בדרכי השתן. דלקת בדרכי השתן נפוצה מאוד בצעירות, נשים בהריון ובגיל הזהב. דלקת בדרכי השתן לרוב נגרמת עקב פלישה של חיידקים למערכת השתן ועקב כך גרימה של דלקת המאופיינת על ידי דחיפות ותכיפות במתן שתן, תחושת צריבה במתן שתן, כאבים ואי נוחות בבטן התחתונה, עלייה בחום ועוד.

כאשר הדלקת מופיעה בקשישים יש צורך לקבל טיפול מיידי, כיוון, שבדרך כלל קשישים סובלים ממחלות כרוניות נוספות אשר עלולות לגרום לסיבוכים נוספים, אם הדלקת בדרכי השתן אינה תטופל בזמן. נמצא שמעל גיל 40 כ- 10% סובלים מדלקת בדרכי השתן, לעומת קשישים אשר 30-50% סובלים מדלקות חוזרות בדרכי השתן.

הגורמים לדלקות בדרכי השתן בגיל הזהב

דלקות בדרכי השתן נגרמות בעיקר מחיידקי אשריכיה קולי (E. Coli) וכן מחיידקים אחרים מאותה משפחה (germ negative). הזיהומים נפוצים יותר בגיל הזהב, כיוון שבגיל הזהב קיימת אי שליטה על הסוגריים וכתוצאה מכך, קיים סיכון גדול יותר של חדירת חיידקים.

בלוטת ערמונית (פרוסטאטה) מוגדלת שמפריעה למתן רציף של שתן, החדרת קטטר, אשפוז או מגורים במוסד סיעודי,  צניחת שלפוחית או ציסטוציל, חסר באסטרוגן אצל בנשים לאחר גיל המעבר, כתוצאה מכך ה-pH בנרתיק עולה ועלול לגרום לעלייה בבקטריות הגורמות לזיהומים, סכרת, היגיינה לקויה, בעיות מולדות או נרכשות במתן שתן, גידולים במערכת השתן החוסמים את מעבר השתן, אבנים בכליות, ליקויים בשלפוחית השתן, שלפוחית רגיזה, שלפוחית אטונית- שלפוחית שלא מתכווצת, דליפת שתן במאמץ, ליקויים בסוגר השופכה, דלקת של שלפוחית השתן (cystitis),  דלקת השופכה((urethritis),מחלות מין.

תסמינים

התסמינים השונים כוללים: צורך חזק, תכוף ומיידי לתת שתן, תחושת צריבה בעת מתן שתן, בריחת שתן, נוכחות דם בשתן (המטוריה), אי מתן שתן, שתן עכור בעל ניחוח רב עוצמה, כאבים בבטן התחתונה, כאבים באזור הגב העליון או במד, בחילות, הקאות, רעידות, צמרמורות, לחץ באזור אגן הירכיים. התסמינים שונים מאדם לאדם, אך במרבית המקרים לפחות תסמין אחד או שניים יופיעו.

אבחון

התסמינים השונים יכולים לרמוז על הימצאות דלקת בדרכי השתן, אך יש צורך לערוך מספר בדיקות על מנת לאשש את האבחנה. הבדיקות כוללות: בדיקות דם, בדיקות שתן, תרבית שתן, קטטר מסיליקון או לקטס. מכניסים אותו ומוציאים לאחר שדוגמים שתן, שתן לבדיקה כללית- urinalisis, הימצאות לויקוציטים בשתן. Dip-stick- לבדיקת מרכיבים כימיים ותאיים של השתן. צילום כליות, CT, אולטראסואנד בטן וכליות.

מהם הסיבוכים העלולים להתרחש עקב דלקת בדרכי השתן?

ציסטיטיס חריפה, פיאלונפריטיס, דלקת בבלוטת הערמונית (פרוסטאטה), דלקות כרוניות וחוזרות, זיהום בכליות, פגיעה ברקמת הכליה והצטלקותה וירידה בתפקוד הכלייתי, אי ספיקת כליות, אבצס (זיהום מוגלתי) אשר  עלול להתפתח לזיהום בדם.

טיפול בדלקת בדרכי השתן

באופן כללי הטיפול בדלקת בדרכי השתן הוא באמצעות אנטיביוטיקה למספר ימים וטיפול תסמיני במקרה הצורך. חשוב לדעת, שאת הדלקות בדרכי השתן ניתן למנוע על ידי הקפדה על שתייה רבה (כ-3 ליטרים ביום), שמירה על היגיינה (לדוגמא: ניגוב יסודי של פי הטבעת לאחר כל יציאה).

הרפואה האלטרנטיבית בנושא דלקת בדרכי השתן ממליצה על שתייה של  חליטות קמומיל בשילוב עם אכיניצאה ושן ארי, או תמצית אלוורה. משקאות משתנים כמו מיצי סלרי, מלפפון, חסה, פטרוזיליה וסלק. מומלץ להימנע מצריכת סוכרים ופחמימות מזוקקות. מומלץ לשלב בתפריט שיני שום טרי, תוספי מזון כגון: ויטמין C, ויטמין A, ביתא-קרוטן ואבץ, כמוסות של חמוציות, שתיית מיץ חמוציות (Cranbaries).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר