הפרעות הליכה בקשישים

הפרעות הליכה בקשישיםלמרות שפעולת ההליכה נחשבת לפעולה בסיסית ביותר, הרי שעל מנת להצליח בה נדרש תיאום בין מספר מערכות שכוללות את מערכת החישה, שיווי המשקל, הראייה ועוד. בנוסף לכך, בפעולת ההליכה לוקחת חלק חשוב מערכת העצבים המרכזית, שכן על מנת ללכת באופן תקין נדרשים מספר תפקודים עילאיים של המוח כמו למשל התמצאות במרחב, זיכרון ותכנון.

שמונים וחמישה אחוז מבני השישים בעולם מצליחים ללכת בתבנית נורמלית, אך ככל שעולים בגילאים כך גדלה השכיחות של הפרעות ההליכה. למעשה, נכון להיום נראה כי רק עשרים אחוז מבני השמונים וחמש ומעלה הולכים בתבנית הליכה נורמלית.

הסכנה שבהפרעות הליכה

מעבר לכך שהפרעות הליכה פוגעות ביכולת הניידות של הקשישים, הרי שהן עלולות אף לסכן את חייהם במקרים רבים ולהוביל לשברים במפרק הירך. הפרעות הליכה מגדילות מאוד את הסיכון לנפילות ודרגת הסיכון עולה ככל שמדובר בהפרעות הליכה חמורות יותר. בנקודה זו חשוב לציין כי נפילות הן גורם התמותה החמישי בחשיבותו בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

מעבר לכך שככל שמתקדמים במעלה הגילאים שכיחות הפרעות ההליכה גבוהה יותר, הרי שככל שמתקדמים במעלה הגילאים שכיחות האוסטאופורוזיס גבוהה יותר. המשמעות היא שבעקבות הנפילות, הקשישים נמצאים בסיכון מוגבר לשברים בעצמות. שברים בעצמות בגיל המבוגר בדגש על שברים בעצם הירך ובעצמות האגן מגדילים אף הם את הסיכון לתמותה מסיבות רבות.

מדוע הפרעות הליכה שכיחות בעיקר בקרב קשישים?

כפי שציינו, בניגוד למה שנהוג לחשוב, הרי שפעולת ההליכה היא פעולה מורכבת מאוד. האוריינטציה המרחבית, התהליכים התחושתיים והתהליכים הביו מכאניים שדרושים לצורך הליכה תקינה הולכים ונחלשים לאורך השנים.

למעשה, כל התפקודים הקוגניטיביים סובלים מירידה ברמתם ככל שאנחנו מזדקנים: ככל שהאדם מזדקן מהירות התגובה שלו נעשית איטית יותר, יכולת העיבוד של מידע חדש הולכת ונחלשת, יכולת ההתמודדות שלו עם הסחות דעת מופרעת, יכולת השליטה שלו בגפיים הולכת ודועכת וכן הלאה והלאה.

לכך יש להוסיף את העובדה שככל שאנחנו מזדקנים נפגעים תפקודים קוגניטיביים נוספים שכוללים למשל את יכולת הערכת הסיכונים, את יכולת קבלת ההחלטות, את התפיסה המרחבית ועוד. אם לא די בכל שהוזכר לעיל הרי שהליכה תקינה דורשת גמישות מפרקים, עיבוד מוצלח של המידע החושי וכוח שרירים וכל אלו גם כן הולכים ומתנוונים ככל שנוקפות השנים.

אילו הפרעות הליכה נפוצות במיוחד בקרב קשישים?

ישנן הפרעות הליכה רבות שנפוצות בקרב קשישים ומאחר וקצרה היריעה מלהכיל את כולן החלטנו להזכיר על קצה המזלג רק את השכיחות ביותר להלן:

  • הליכה הססנית – הליכה זהירה במיוחד שבדרך כלל נובעת מהתנוונות של מערכת העצבים המרכזית.
  • פחד מפני נפילות – פחד זה גורם לקשישים רבים להימנע ככל האפשר מהליכה או ללכת במהירות נמוכה ביותר.
  • הליכה על בסיס צר מאוד או רחב מאוד – לרוב מדובר על עדות לקיום של תהליך ניוון עצבי או תהליך ניוון שרירי. הקשישים שסובלים מבעיות אלו לרוב ילכו בפישוק גדול מאוד או בצעדים קטנים מאוד באופן בלתי נשלט או לא מחושב.
  • הליכה פרקינסונית – סוג מסוים של הליכה שמתאפיין בהליכה תוך נטיית הגוף קדימה או לחילופין הליכה תוך קיפאון בתנועה שמשולבת עם הליכה מדושדשת.

כיצד ניתן לפתור הפרעות הליכה בקשישים?

הטיפול בהפרעות הליכה בקרב קשישים מורכב מאוד והסיבות לכך מרובות. בין היתר מדובר על כך שקשישים רבים מתביישים בקשיים שהם סובלים מהם ולא מעט מהם מסרבים לקבל טיפול על רקע של גאווה וחוסר מוכנות לקבל את הדין ואת המציאות כפי שהיא.

בנוסף לכך, לא תמיד פשוט לאבחן את מקור הבעיות וכן במקרים רבים מדובר על מגוון רחב של גורמים ששלובים אלה באלה ומובילים להפרעות האופייניות. למעשה, בחלק לא מבוטל מהמקרים הפגיעה שהובילה לבעיות ההליכה היא מערכתית ולא ספציפית.

אי לכך, ישנו מגוון רחב מאוד של פתרונות שניתנים בהתאם לקליניקה ולגורמים להפרעות השונות. בין היתר מדובר על טיפולים תרופתיים שמסייעים בהאטת התהליכים הדמנטיים או בשיפור התפקודים הקוגניטיביים ויכולת הריכוז, טיפולים גופניים שכוללים למשל פלדנקרייז או פיזיותרפיה לחיזוק השרירים ושיפור הפעילות שלהם, אימון בעזרת טכניקות מסוגת המציאות המדומה, שימוש בעזרי הליכה כמו מקל הליכה או הליכון ועוד.

טיפים להתמודדות יומיומית

בנוסף לטיפולים הרבים שמוצעים לאוכלוסייה המבוגרת שסובלת מהפרעות הליכה ישנם טיפים רבים שיכולים לסייע לקשיש הסובל מהפרעות אלו במהלך חיי היומיום. רוב הטיפים מיועדים על מנת לסייע לו להימנע מנפילות להלן:

  • להימנע מפיצול הקשב בזמן ההליכה (לא לדבר למשל בטלפון בזמן ההליכה).
  • להאיר את הדירה בשעות החשוכות על מנת שלא להיתקל בחפצים.
  • שיפור של משאבי הקשב באמצעות ריפוי בעיסוק, פתרון תשבצים או סודוקו למשל.
  • נעילה של נעליים אורטופדיות נוחות ככל אפשר שלא משפיעות על מרכז הכובד.
  • להקפיד להסתכל לעבר האופק בזמן ההליכה תוך שילוב של מבט שמסתכל לטווח הקרוב.
  • כיום נראה כי שילוב של טאי צ’י בשגרת היומיום מביא לשיפור מרחיק לכת ביכולת ההליכה וכן עוזר בשימור המיומנות הקיימת בקשישים.

פורסם בקטגוריה תפקוד, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.