שחיה בגיל השלישי

שחייה בגיל הזהבכל אדם מעל גיל חמישים וחמש יכול עדיין ליהנות מהיתרונות העצומים הגלומים בשחייה. זוהי פעילות ספורטיבית קלה אשר מספקת אימון מלא לריאות, לזרועות, לכתפיים, לרגליים, לשרירי הבטן ולישבן. קשיש אשר מבקש לשמור על כושר טוב, צריך להקפיד על הרגלי שחייה יעילים וחכמים על מנת להפיק את המרב מהאימונים.

יתרונות השחייה בגיל הזהב

שחייה היא אחת מהדרכים הטובות ביותר לשמירה על פעילות גופנית. יתרונותיה מתבטאים בכך שלעיתים קרובות היא מספקת הקלה ומונעת חלק מהשינויים הגופניים הקשורים לגיל. לשם הפקת היתרונות המקסימאליים משחייה, יש להקפיד על אימונים קבועים של לפחות שלוש פעמים בשבוע, במשך עשרים דקות כל פעם, על מנת ליצור הבדל משמעותי בבריאות וברווחה הכללית.

היתרונות הנוספים של השחייה קשורים לשמירה על הלב, כלי דם והמשקל. השחייה שורפת קלוריות, מפחיתה את השפעת המפרקים ועובדת על יותר קבוצות שרירים מאשר כל סוג אחר של פעילות גופנית. אלו הם גורמים חשובים, אשר עשויים לסייע לקשישים העומדים בפני שורת שינויים גופניים.

בנוסף לפעילות גופנית חופשית קיימת שיטה מיוחדת של טיפול במים – הידרותרפיה. באמצעות ההידרותרפיה ניתן לשקם מיומנויות ולהחזיר תפקודים בדרך קלה ונעימה.

תרומת השחייה למסת השריר

עם ההתקדמות בגיל, קיים אובדן הדרגתי של מסת שריר. זהו תהליך נורמלי אשר קשור לגיל ומורכב יותר בשל העובדה לפיה קשישים מבלים את זמנם יותר בישיבה מאשר בפעילות אחרת. אובדן מסת השריר מפחיתה את הכוח הפיזי, והמשימות היומיומיות הופכות להיות קשות מעט יותר. תרגילי שחייה מפעילים את רוב קבוצות השרירים בגוף בו זמנית, ובכך מאטים או אפילו מונעים אובדן שריר. כמו כן, ההתנגדות למים מגדילה את עומס העבודה על השרירים באופן השווה לאימון משקולות.

שחייה לחיזוק העצם

היחלשות העצם, כתוצאה מאובדן צפיפות העצם, היא תהליך אשר מתרחש באיטיות בקרב קשישים, ולעיתים אף מתבטא באופן חמור כגון אוסטיאופורוזיס אשר גורם לעצמות חלשות הנשברות בקלות. במקרים אלו, השברים אינם נרפאים במהירות, ולעיתים אינם נרפאים כלל.

באמצעות הפעלת מידת כוח בשחייה, מתחזקות העצמות. כוח הכבידה יכול לשפר את חוזק העצם, ופעולת השרירים. השחייה גורמת להפעלה קבועה של השרירים ולכן מסייעת בחיזוק העצם.

שחייה לשיפור תפקוד הלב וכלי הדם

הקפדה על פעילות גופנית קבועה, משפרת את תפקוד הלב ושומרת על כלי דם בריאים. עם ההתקדמות בגיל, ולצד מצבים של כולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה אשר נפוץ בקרב קשישים, הלב וכלי הדם נמצאים תחת לחץ גדול יותר. דבר זה גורם לחסימות הדרגתיות ובסופו של דבר גורם להתקף לב ושבץ.

השחייה היא דרך יעילה מאוד של פעילות גופנית התורמת ללב ולכלי הדם, משפרת את תפקוד הלב ומפחיתה הצטברות פלאק. בנוסף, השחייה גם תורמת לירידה במשקל, אשר משפיעה על הלב וכלי הדם ובעצם מונעת סכנת חיים.

מדוע מסייעת השחייה לקשישים?

השחייה מהווה גם יתרון פסיכולוגי בשל היותה מרגיעה וכרוכה במאמץ מתון מאוד. המחשבות נודדות ואין התמקדות בשום דבר, מלבד בקצב. זוהי דרך מדיטטיבית אשר מסייעת להשגת תחושת רווחה, רעננות ויכולת להמשיך בשגרת היום באופן נמרץ יותר. קשישים רבים מוצאים תועלת בשחייה לשם כישורי חיים ספורטיביים, ניהול זמן, משמעת עצמית, קביעת יעדים ותחושה מוגברת של ערך עצמי.

השחייה מסייעת לקשישים לחדש ולשמור על אזורים במוח אשר אינם פעילים, וגורמת לפעילות מוחית ותקשורת טובה בין הנוירונים במוח. באמצעות השחייה, נאלץ מוחו של הקשיש להפעיל ולאמץ אזורים במוח אשר אחראים על נשימה, מוטוריקה וקואורדינציה, ובעקיפין היא מסייעת להרחבת תפקודי המוח אשר נחלשו עם השנים. דרך השחייה משפר הקשיש את ביטחונו העצמי אשר גם הוא נפגם עם השנים, ושומר על מצב רוח טוב, משקל תקין ותקשורת נאותה.


פורסם בקטגוריה תפקוד, בריאות, בריאות הלב, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.