Home » בריאות כליות

בריאות כליות

בריאות הכליות בגיל הזהבהכליה היא אחד האיברים שמושפעים יותר מתהליך ההזדקנות, זאת בשילוב העלייה בתוחלת החיים הביאה לכך שכיום יש יותר ויותר חולי כליה בגילאי הזהב.

רוב חולי הכליה כיום הם מבוגרים מעל גיל 65, והמחלות נוטות להתפתח לאורך שנים ומתבטאות בתסמינים רק בשלב מאוד מאוחר.

אך חשוב לעקוב ולטפל כבר בשלב מוקדם שכן גם מחלות ללא תסמינים קשורות במחלות אחרות ובייחוד במחלות לב והן גם קשורות בתמותה גבוהה יותר לעומת שאר האוכלוסיה.

מנגנונים בהם תפקוד הכליה נפגע

 פגיעת באספקת הדם לכלייה

במהלך השנים מתרחשים שינויים בכל חלקי הכליה. מחלה טרשתית יכולה לפגוע ולהקשיח את כלי הדם המספקים אותה ולהפחית את כמות הדם שהכליה מקבלת.

בנוסף, הרפלקסים שמגנים עליה עובדים פחות טוב והיא רגישה יותר לפגיעות עקב לחצי דם גבוהים או נמוכים במיוחד.

ירידה ביכולת הסינון

מגיל שלושים, מתחילה להתרחש ירידה ביכולת הסינון של הכליה. כלומר, קצב סינון הרעלים, חומרי הפסולת של הגוף והחומרים הזרים מהדם יורד. התוצאה היא צורך בהתאמת מינוני התרופות שמתפנות דרך הכליה.

לכן רופאים גריאטרים מעריכים תפקוד הכליה לפני חידוש מרשמים. בנוסף הצטברות של פסולת הגוף בדם יכולה לגרום לכל מיני תסמינים כמו חולשה, מצב רוח ירוד ופגיעה ביכולת הריכוז.

פגיעה בספיגה מחדש

במקרים מסוימים, יכולת הספיגה מחדש של המינרלים הדרושים לגוף, המופרשים על ידי הכליות, כגון נתרן, סידן, ומגנזיום, פוחחת גם היא עם הזמן.

חלק מהמטופלים עלולים להידרש לנטול תוספים המאזנים זאת. כמו כן בהמשך הכליה מגיבה פחות טוב לאיבוד נוזלים מה שעלול להביא להתייבשות.

מחלות כליה נפוצות בגיל הזהב

מחקרים הראו שרוב מחלות הכליה משותפות הן לאוכלוסיה המבוגרת והן לאוכלוסיה הצעירה יותר. עם זאת על אף שמדובר באותן מחלות חשוב להדגיש שישנן הבדלים ומאפיינים שונים. כדאי לדעת שגם בגיל המבוגר מחלות ברות טיפול או ריפוי שכיחות יותר ולכן חשוב לאבחן נכון את המחלה ממנה המטופל סובל ללא קשר לגילו.

אחת הסיבות לכך שמחלות כליה שכיחות הרבה יותר בגיל המבוגר היא שרוב החולים סובלים ממחלות כליה שהן משניות לסוכרת, יתר לחץ דם או שילוב של המצבים.  מצבים אלו קשורים מושפעים מאורח חיים וגנטיקה אך גם מאוד קשורים בגיל מתקדם.

מחלות נלוות למחלות כליה

קיימות גם מחלות ראשוניות של הכליה שלא קשורות במצבים אחרים, אך אילו נדירות יותר ודורשות טיפולים אחרים. כשהכליות מפסיקות לתפקד לגמרי ישנה אפשרות של טיפול בדיאליזה, מכונה המחקה את תפקוד הכליה. עם זאת יתרונותיה בגיל המבוגר מאוד מוטלים כעת בספק וההחלטה על מעבר לטיפול בדיאליזה צריכה להישקל ביחד עם הרופא המטפל.

מחלות כליה נפוצות יותר בגיל המבוגר ויש להיות מודעים אליהם, ורופאים יודעים כיום להאט את התקדמותן באמצעות איזון גורמי סיכון נפוצים כגון לחץ דם וסכרת. על מנת לטפל ולמנוע מחלות אלו דרושה גישה המשלבת גריאטריה ונפרולוגיה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר