Home » דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינהדום נשימה בשינה (sleep apnea), הוא שם כללי לתסמונת ומגוון תופעות כמו נחירות, עייפות כרונית וכו'. התסמונת היא הרבה יותר שכיחה מאשר נדמה, הן בקרב נשים והן בקרב גברים, ויכולה להגיע לשכיחות של מעל 10% מהגברים. גורמי הסיכון לדום נשימה בשינה הינם מגדר (גברים יסבלו יותר מתסמונת זו), השמנת יתר, גיל, מבנה אנטומי ועוד. בגיל המעבר, שכיחות התופעה גבוהה יותר, אם כי היא שכיחה גם בגילאים צעירים יותר.

אי מודעות לתסמונת וחוסר טיפול בסובלים בה עלולים להוביל למצבים מסוכנים, כגון התפתחות יתר לחץ דם, מחלות לב ואף שבץ מוחי. תסמונת זו מורידה את איכות חייהם של הלוקים בה עקב עייפותם הכרונית, ואינה מאפשרת להם, פעמים רבות, לחיות חיים תקינים ומלאים. העייפות במשך היום עלולה לגרום לשינה חפוזה במהלך פעילות פאסיבית, כמו בהייה בתוכניות טלוויזיה, או לחילופין בזמן נהיגה וסיכון החולה לתאונות דרכים.

מהו דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה (קישור לאתר חיצוני העוסק בנושא) מתבטא בהפרעות שינה עקב הפסקות שינה קצרות. הפסקות השינה יכולות להתרחש למשך 10 שניות, אולם כאשר הן מתרחשות כל כך הרבה פעמים בלילה, הן מפריעות לתהליך השינה התקין, והאדם קם עייף למרות שנת הלילה. דום נשימה כל כך מסוכן מכיוון שבמהלך הפסקות שינה אלו, יורדת אספקת המצן לאיברי הגוף ומתחוללים שינויים בלחץ הדם (עלייה), והאטה בקצב הלב.

התסמינים האופייניים לדום נשימה בשינה הן נחירות, שינה לא רגועה אשר יכולה להתבטא בתנועות רגלים רבות, עייפות כרונית, יובש בפה, חוסר ריכוז במשך היום ולעיתים קוצר נשימה בעת פעילות פיסית יום יומית. לפעמים החולים מתלוננים על עצבנות, כאבי ראש או דיכאון, אשר יכולים לרמז על שינה לא מספקת.

טיפול משלים לתסמונת דום נשימה בשינה

אבחון דום נשימה בשינה ייעשה בדרך כלל במעבדת שינה, אשר תבדוק את מהלך השינה של החולה. הטיפול המוצע במקרה זה יהיה בדרך כלל מסכת CPAP אשר מוצמדת לפנים ומשנה את לחץ האוויר ומורידה את החסימה בדרכי הנשימה.

טיפול זה נחשב כיעיל ומצליח, אולם הוא אינו נוח ופעמים רבות, אף מלחץ את המטופל. ולכן, נעשים ניסיונות מרובים על מנת לפתור בעיה מטרידה זו במגוון שיטות אלטרנטיביות, כמו גם המלצה להורדת משקל לאלה הסובלים מכך. מעבר לטיפול הקונבנציונלי המוצע לתסמונת דום נשימה בשינה, מוצעות גם שיטות שונות כמו למשל השיטה הדוגלת בשחזור תבנית נשימה תקינה. שיטה זו אינה פולשנית או חודרנית ומאמינה באימוני נשימה והעלאת אספקת החמצן לגוף.

מכיוון שהסובלים מדום נשימה בשינה נוטים לנשום דרך הפה, שיטה זו מנסה ללמד את האנשים ללמוד דווקא דרך האף. ההיגיון העומד בבסיס השיטה היא שבזמן הסדרת הנשימה והפחתה בכמות החמצן הנכנסת, מידת החסימה של הנשימה קטנה ואיתו עוצמת הנחירות.

הסיבוכים הכרוכים בדום נשימה בשינה

באופן מפתיע, מחקרים אחרונים בתחום מראים כי מעל גיל 65, אותם אנשים אשר סובלים מדום נשימה בשינה ייהנו מסיכויים מופחתים לתמותה בהשוואה לבני גילם אשר לא חווים את אותה תסמונת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי כלי דם חליפיים נבנים ומתפתחים על מנת להמשיך לספק דם ללב, וכך הלב מקבל אספקת דם מעורקים רבים יותר. עם זאת, ככל שגיל הסובל צעיר יותר, כך הסיכון לתמותה גדול יותר.

כמו כן, עייפות במהלך היום מפריעה למהלך התקין של סדר היום והפעילות המתוכננת. מצב זה עלול להוביל לדיכאון מחד ולתאונות דרכים או תאונות עבודה מאידך. כמו כן, נמצא במחקרים שנעשו לאחרונה בתחום כי קיים קשר בין דום נשימה בשינה ודמנציה ובנוסף, נטילת תרופות מסוימות יכולות להחריף את התופעה ולהוביל למצבים מסוכנים אף יותר.

הידעתם שבמקרים מסויימים מגיעות לכם זכויות? על זכויות הסובלים מדום נשימה בשינה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר