Home » דלקת בדרכי השתן בקשישים

דלקת בדרכי השתן בקשישים

דלקת בדרכי השתן בקשישיםהתסמינים הקלסיים של דלקת בדרכי השתן (UTI) הם תחושות כאב צורב במהלך השתנה, ותדירות תכופה של השתנה.

בקרב קשישים, במיוחד הסובלים מדמנציה, קשה להבחין בתסמיני הדלקת, בשל תסמינים התנהגותיים נלווים כגון בלבול.

הסיכון לדלקת בדרכי השתן עולה עם הגיל. למעלה משליש מכלל הזיהומים מתרחשים בקרב קשישים בבתי אבות.  למעלה מעשרה אחוזים מהנשים מעל גיל 65 דיווחו על דלקת בדרכי השתן בשנת 2016. מספר זה גדל כמעט בשלושים אחוזים בקרב נשים מעל גיל 85. גם גברים נוטים לחוות דלקת בדרכי השתן כשהם מזדקנים.

הגורמים – כמו בכל גיל, הגורם העיקרי לדלקת בדרכי השתן הוא בדרך כלל חיידקים ואורגניזמים שונים. אצל מבוגרים, המשתמשים בצנתרים או המתגוררים בבתי אבות או במרכזי טיפול אחרים כמגורי קבע, חיידקים כגון אנטרוקוקסי וסטפילוקוקצי, נחשבים לגורמים נפוצים יותר.

גורמי סיכון לדלקת בדרכי השתן אצל קשישים

גורמים מסוימים עשויים להגביר את הסיכון של קשישים לסבול מהדלקת. מצבים בריאותיים נפוצים אצל מבוגרים עלולים להוביל לאצירת שתן או לבעיות בתפקוד שלפוחית השתן. מצבים אלו מגבירים את הסיכון לדלקת בדרכי השתן.

מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון וסוכרת, דורשים לעתים קרובות מאנשים להשתמש במוצרי ספיגה, ואם אלו אינם מוחלפים באופן קבוע, זיהום עלול להתרחש.

אצל נשים – לאחר גיל המעבר, נשים נמצאות בסיכון לדלקת בדרכי השתן בשל מחסור באסטרוגן, המסייע בהגנה על הנרתיק ועל השופכה מפני מצב של יתר חיידקים. כאשר אסטרוגן פוחת במהלך גיל המעבר, חיידקים עלולים להתרחש בגוף ולגרום לזיהום.

אצל גברים – גורמי הסיכון לדלקת בדרכי השתן אצל גברים קשישים הם אבנים בשלפוחית השתן; אבנים בכליות; ערמונית מוגדלת; שימוש בקטטר; או דלקת גרון חיידקית, שהיא דלקת כרונית של הערמונית.

תסמיני דלקת בדרכי השתן אצל קשישים

לעתים קשה להבין שמבוגר סובל מדלקת זו, היות ולא תמיד הוא מפגין את התסמינים הקלאסיים, והדלקת עשויה להתרחש בשל תגובה איטית יותר של מערכת החיסון.

תסמינים קלאסיים של דלקת בדרכי השתן אצל קשישים כוללים:

כשמבוגרים חווים תסמינים קלאסיים של דלקת בדרכי השתן, הם עשויים להתקשות לדווח עליהם, כתוצאה מבעיות הקשורות לגיל כגון דמנציה או מחלת אלצהיימר. תסמינים כגון בלבול עשויים להיות מעורפלים ולחקות מצבים בריאותיים אחרים.

אבחון דלקת בדרכי השתן אצל קשישים

תסמינים מעורפלים ושאינם נדירים כגו בלבול, מובילים לאתגר באבחון הדלקת בקרב קשישים רבים. ברגע שהרופא חושד בדלקת בדרכי השתן, ניתן לאשר אותה בקלות עם בדיקת שתן פשוטה. הרופא עשוי לבצע תרבית שתן על מנת לקבוע את סוג החיידקים הגורמים לזיהום, ואת האנטיביוטיקה הטובה ביותר לטיפול בו.

קיימות בדיקות ביתיות לאבחון דלקת בדרכי השתן הבודקות ניטרטים לויקוציטים בשתן, חיידקים שנמצאים לעתים קרובות בדלקת זו, אך לא תמיד בדיקות אלו מדויקות. יש להתייעץ עם הרופא אם הבדיקה הביתית הניבה תוצאות חיוביות.

טיפול בדלקת בדרכי השתן אצל קשישים

בדומה לטיפול בצעירים, אנטיביוטיקה היא הבחירה המועדפת לטיפול בדלקת זו בקרב קשישים. הרופא רושם את האנטיביוטיקה המתאימה לתסמינים ולמצב הבריאותי של הקשיש. זיהומים חמורים יותר עשויים לדרוש אנטיביוטיקה רחבת טווח.

יש להתחיל את הטיפול האנטיביוטי בהקדם האפשרי ולהמשיך את הטיפול עד תומו. הזיהום צריך להיעלם בתוך מספר ימים, אך הפסקת הטיפול מוקדם, גם אם התסמינים נפתרים, מגבירה את הסיכונים להישנות ולהתפתחות התנגדות אנטיביוטית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר