Home » דמנציה עם גופיפי לואי

דמנציה עם גופיפי לואי

דמנציה עם גופיפי לואידמנציה היא מצב בו נגרמת ירידה ברמה הקוגניטיבית, כך שיכולת התפקוד של האדם החולה הולכת ומתדרדרת. דמנציה עם גופיפי לואי היא דמנציה בה ניתן למצוא ברקמת המוח גופיפים קטנים (הנקראים גופיפי לואי) הנפוצים גם במחלת הפרקינסון. גופיפים אלה מאפיינים דמנציה מסוג זה, שמתבטאת בצורה שונה מדמנציה רגילה ומכילה גם אלמנטים הקשורים למחלת הפרקינסון.

איך נגרמת דמנציה עם גופיפי לואי?

דמנציה עם גופיפי לואי אינה שונה משאר המחלות הנוירודגנרטיביות, ונגרמת גם היא על ידי ניוון רקמת המוח הנמשך לאורך שנים רבות. במהלך תקופת הניוון מצטברים בין שכבות תאי המוח גופיפי לואי – חלבון שנקרא Alpha Synuclein ומצטבר שם בדומה למחלת פרקינסון. חלבון זה מאפיין את הדמנציה מסוג זה, שהיא כאמור קצת שונה ביחס לדמנציה הקלאסית וזיהוי החלבון ברקמת המוח הפגומה מאפשר לרופאים את האבחנה הנכונה ואת הטיפול המתאים.

סימפטומים של דמנציה עם גופיפי לואי

דמנציה היא כאמור מצב המוגדר כירידה ברמה הקוגניטיבית המתאפיינת בעיקר באיבוד הזיכרון ובירידה כוללת בתפקודים המוחיים האחרים. בדמנציה עם גופיפי לואי מופיעים בנוסף לסימנים המקובלים סימנים נוספים, הקשורים בעיקר ליכולת התנועה ומזכירים את מחלת הפרקינסון (שגם בה ניתן למצוא גופיפי לואי).

השינוי העיקרי שניתן למצוא אצל חולי דמנציה עם גופיפי לואי הוא נוקשות ואיטיות בתנועה. בדומה לפרקינסון, גם כאן ניתן לזהות נוקשות שרירים חריפה ובעיה גדולה ביכולת התנועה. סימן נוסף המאפיין דמנציה עם גופיפי לואי הוא הזיות. בניגוד לדמנציה הקלאסית הכוללת אמנם גם פרנואידיות אך לא הזיות, בדמנציה עם גופיפי לואי ניתן לראות שילוב של הזיות ויזואליות עם ירידה קוגניטיבית, שמתדרדרת לאורך זמן.

הסימן האחרון האופייני לדמנציה עם גופיפי לואי הוא שינויים חדים במצב הקוגניטיבי. בעוד הסובלים מדמנציה קלאסית חווים מצב קוגניטיבי ירוד לאורך זמן וללא שינוי, חולים הסובלים מדמנציה עם גופיפי לואי חווים תקופות קצרות של שיפור משמעותי במצב הקוגניטיבי. מדובר בתקופות של דקות עד שעות בהן היכולת הקוגניטיבית (ובעיקר יכולת הקשב והריכוז) משתפרת באופן משמעותי, ומעניקה לסובלים מהדמנציה "חלון הזדמנויות" לתפקוד באופן משופר.

שלושת הסימפטומים המדוברים חשובים מאוד לצורך אבחנה וחשוב מאוד לדווח לרופא המטפל על שינויים מסוג זה על מנת לעזור לו להגיע לאבחנה הנכונה.

אבחון דמנציה עם גופיפי לואי

באופן כללי, דמנציה מאובחנת על פי הופעת הסימפטומים הנפוצים, כמו ירידה ביכולת הזיכרון ובהתמצאות במרחב. על מנת לאבחן דמנציה עם גופיפי לואי יש לבצע ביופסיה לרקמת המוח ולראות את הגופיפים המדוברים מבעד למיקרוסופ.

זוהי הדרך היחידה המאפשרת את מציאת הגופיפים, אך בדרך כלל נמנעים ממנה בגלל פולשניות הבדיקה והסיכון הרב שבה. ברוב המקרים הרופאים מסתפקים בכך שמופיעים לפחות שניים מהסימפטומים הייחודיים לדמנציה עם גופיפי לואי לשם אבחון המחלה.

למרות שנראה שאין הרבה הבדל בין דמנציה עם גופיפי לואי לדמנציה הקלאסית, חשוב לדעת שאבחון דמנציה עם גופיפי לואי חשוב ביותר, מפני שטיפול על ידי תרופות אנטי פסיכוטיות שמשמשות לטיפול בדמנציה הקלאסית לא יעזור ואף עלול לגרום לנזק רב.

טיפול

באופן כללי אין כיום טיפול ספציפי כנגד דמנציה עם גופיפי לואי. כיום מטפלים במחלה זו בדומה לטיפול במחלת אלצהיימר, על ידי תרופות המעכבות פירוק אצטיל כולין. בנוסף, ניתן לטפל בסימפטומים התנועתיים על ידי תרופות המשמשות לטיפול בפרקינסון כמו לבודופה.

באופן כללי, הקפדה על סביבה נעימה ותומכת, גירויים קוגניטיביים שונים ומפגשים חברתיים תדירים יכולים לעזור באופן משמעותי למנוע את ההתדרדרות, לשפר את איכות חייו של החולה ולהאריך את ימיו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר