Home » החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק ירךניתוח להחלפת מפרק הירך הוא ניתוח אורטופדי פשוט שבמהלכו מחליפים את המפרק הירך הפגום בתותב סינטטי. ניתוח זה מספק שיפור מוחלט באיכות החיים ומחזיר את המנותחים למצב תקין ונורמלי תוך מספר חודשים בלבד.

מדובר בניתוח נפוץ מאוד בגיל הזהב שמוביל לשיפור ביכולת התנועה, הפסקת הכאבים ויכולת לבצע פעולות רבות שהוגבלו בעבר. מפרק הירך הוא מפרק בעל שכיחות גבוהה של נזקים והתנוונויות, ומבוגרים רבים סובלים מכאבים בו במהלך חייהם.

ניתוח להחלפת המפרק נעשה במקרים קיצוניים כאשר הכאב כבר בלתי נסבל, וגורם לליקוי חמור בתפקוד היום-יומי. אצל צעירים, הגורמים להתנוונות והרס המפרק עלולים להיות בשל טראומה, כתוצאה מתאונת דרכים או מחלה אוטואימונית קשה שגורמת להרס המפרק.

הגורמים להתנוונות המפרק

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הבעייתיים בגוף, במיוחד בקרב מבוגרים אצלם הוא גורם לכאבים רבים. הבעיה במפרק זה קשורה לתפקידו בגוף ומבנהו האנטומי. מפרק הירך מחבר בין עצם הירך (הפמור) אל האגן, ובכך מופעל עליו עומס רב מאוד. מבנה המפרק הוא של כדור ומרחשת, שמאפשרת לו את התנועה הסיבובית אך גם גורמת לשחיקה רבה וסיכויים מוגברים לניוון.

אחת הסיבות העיקריות לשחיקת המפרק היא דלקת כרונית של המפרק, הנגרמת כתוצאה משחיקת הסחוס ההולכת וגוברת עם הזמן. דלקת מסוג זה אופיינית מאוד בעיקר בברכיים אצל ספורטאים ומשפיעה גם על מפרק הירך אצל מבוגרים. סיבה נוספת היא דלקת פרקים ראומטית – מחלה אוטואימונית שגורמת להרס המפרק ויכולה לגרום להחלפתו בכל גיל.

עם זאת, מבוגרים הסובלים מדלקת פרקים ראומטית הם בעלי סיכון גבוה יותר בגלל השחיקה הממושכת. גם דלקת פרקים ניוונית, אשר שכיחה בקרב גילאים מבוגרים, ונגרמת בשל התנוונות הסחוס במפרקים הינה אחת הסיבות לשחיקת מפרק הירך.

הסיבה הנפוצה האחרונה להרס המפרק היא דלקת חריפה לאחר טראומה. לאחר פגיעה קשה בשריר או במפרק עלולה להתפתח דלקת, שאם לא תיפתר יכולה לגרום להרס המפרק ולצורך בהחלפתו. טראומה כזאת עלולה להיגרם כתוצאה מתאונת דרכים, נפילה ובמקרים נדירים גם מכה יבשה עלולה להוביל לצורך בהחלפת המפרק.

החלפת מפרק ירך – מהלך הניתוח

הניתוח להחלפת המפרק הוא ניתוח בעל סיכויי הצלחה גבוהים מאוד ונחשב לניתוח עם החלמה פשוטה יחסית. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או אזורית-אפידורלית ונמשך כשעתיים. הניתוח מתחיל בחתך לחשיפת העצם, ולאחר מכן מבוצעת הסרת חלקים ממנה לשם השתלת התותב.

התותב נבחר לפי מצב העצם, המבנה האנטומי וסיכויי ההחלמה, והוא מושתל ומתחבר מצד אחד למפרק ומצד שני לעצם הירך. לאחר השתלת התותב מבצעים קיבוע בין עצם האגן והירך ועוברים לחדר ההתאוששות.

ההחלמה מהניתוח

כבר לאחר הניתוח מתחיל תהליך ההחלמה והפיזיותרפיה. תחילה, כאשר החולה במיטה מתחילים בפיזיותרפיה נשימתית על מנת לאפשר נשימה טוב יותר. לאחר מכן מתחילים "ללמוד" ללכת בעזרת המפרק החדש, תוך סיוע של הליכון ובהמשך קביים ומעקה. לאחר מספר ימים משתחררים הביתה וממשיכים בטיפולי פיזיותרפיה אינטנסיבית, שמאפשרים תוך 3-6 חודשים לחזור לפעילות כמעט מלאה.

בחודשים הראשונים לאחר הניתוח קיימות הגבלות רבות, כמו איסור על שכיבה או ישיבה בהצלבת רגליים, חשיבות על שמירה על פיסוק והימנעות מישיבה על כיסאות נמוכים או התכופפות להרמת משאות כבדים.

לאחר תקופת ההחלמה ניתן לתפקד באופן נורמלי לחלוטין, אך כדי לשמור על תקינות המפרק החדש רצוי להקפיד על שימוש במעקה המדרגות וידיות הכיסא ככל שניתן והימנעות מישיבה על כיסא נמוך. מלבד זאת ניתן להמשיך ולתפקד באופן רגיל, כפי שהיה לפני הניתוח.

לכמה זמן ניתוח החלפת מפרק מספיק?

ניתוח החלפת מפרק יכול לספק עד 25 שנה של מפרק תקין, ללא צורך בהתערבות נוספת. סיכויי ההצלחה של הניתוח הם 90%, והמפרק מחזיק מעמד 10-15 שנים אצל כ-80% מהמושתלים. בכל מקרה, אחת לשנה יש להגיע לביקורת שבאה לבחון את תקינות המפרק, איכותו ובמקרה הצורך לפנות לניתוח חוזר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר