Home » ורידים בולטים ברגליים

ורידים בולטים ברגליים

ורידים בולטים ברגלייםמראה רגליים חלקות ויפות הוא יותר מרק גחמה למראה חיצוני מסוים, אלא גם חשוב בריאותית. ורידים בולטים ברגליים, המכונים גם "דליות", הם תופעה נפוצה למדי שיוצרת מראה גבשושי של הרגליים, בייחוד באזור השוקיים. פרט למראה הלא מחמיא, הדליות יכולות להוות סיכון אם הן נקרעות או שנוצר בהן קריש דם.

ככלל, ניתן לומר שנשים סובלות פי שלוש יותר מדליות ברגליים מאשר גברים, אולם עם העלייה בגיל ניתן לראות איזון בין שני המינים מבחינת היתכנות התופעה. ורידים בולטים ברגליים היא בעיה לא קטנה בגיל המבוגר, שכן היא מתלווה לרוב למחלות נוספות כמו מחלות לב ואז חשוב מאוד להקטין את הנזק שהם יוצרים, ואם ניתן אף למנוע אותו.

מנגנון היווצרות ורידים בולטים ברגליים

את מערכת הובלת הדם בגוף ניתן לחלק באופן גס לשני סוגים של צינורות:
סוג אחד הם העורקים המזרימים דם מהלב אל כל חלקי הגוף ואילו הסוג השני הם הורידים שאחראיים על החזרת הדם מרקמות הגוף השונות אל הלב.

לעורקים יש מרכיב שרירי פעיל סביבם שעוזר להם לדחוף את הדם מהלב עד לרגליים. לורידים לעומת זאת, אין שכבה עבה של שריר סביבם ולמרות זאת הם צריכים "לדחוף" את הדם מהרגליים ועד ללב- מרחק לא קטן בכלל. כדי לעשות זאת, הורידים נעזרים בשרירי הרגליים שכיווצם "סוחט" את הוריד ועוזר לדם לעלות כלפי מעלה. כדי שדם לא ייפול חזרה למטה, קיימים בורידים שסתומים חד כיווניים שמונעים תנועה כזו.

פגיעה בתפקוד השסתומים או "אי ספיקה של שסתומים" יוצרת את מראה הורידים הבולטים. דם שאמור להיבלם על ידי השסתום "נופל" חזרה למטה בגלל כוח המשיכה, ויוצר ורידים בולטים ונפוחים.

הסיבות לאי ספיקה של השסתומים הן רבות. סיבות עיקריות שניתן למנות הן: השמנת יתר, הריונות, עמידה ממושכת לאורך זמן, חולשה של שרירי הרגליים וגיל מבוגר.

פרט למראה הלא ממש אסתטי שיש לורידים בולטים ברגליים, הם יכולים להוביל לשלל בעיות אחרות שחשוב לתת להן מענה, כמו פקקת ורידים. הדם המצטבר גורם לנפיחות מקומית ותחושה של כובד. בגלל הלחץ שנוצר באזור יכולה להיות דליפת נוזלים מכלי הדם ויצירה של בצקות ברגליים.

התאים שבאזור נפגעים בגלל חוסר פינוי של חומרים רעילים. בנוסף, מכיוון שהדם "עומד" במקום, נפוץ שנוצרים באזור קרישי דם. אלה יכולים להתנתק, להגיע לריאות ולגרום שם לחסימה חמורה ומסכנת חיים – ולכן ורידים בולטים אינן רק בעיה אסתטית אלא גם סיכון בריאותי.

ורידים בולטים – אפשרויות הטיפול

את הטיפול ניתן לחלק לטיפול שמרני שמתייחס רק לתסמינים, ולטיפול רדיקלי שמטרתו להעלים את הורידים הפגומים. בעבר נעשה ניסיון ניתוחי לתקן את המסתמים הפגומים אולם ניסיון זה לא צלח.

טיפול שמרני

מטרתו להקטין את הלחץ שנוצר באזור הורידים הפגומים כתוצאה מההצטברות של הדם באזור. הטיפול מתבסס על גרביים אלסטיות שמותאמות לכל פציינט באופן אישי על ידי רופא. הגרביים עוטפות את רוב הקרסול ויוצרות לחץ שאמור לחקות את פעילות השרירים, ולמנוע מדם "לעמוד" במקום אחד. פרט לגרביים האלסטיות, מומלץ מאוד שלא לעמוד או לשבת זמן ממושך ללא תנועה. חשוב להתהלך מידי פעם בכדי להזרים את הדם יותר ביעילות.

טיפול בורידים עצמם

  • טיפול באמצעות סקלרותרפיה – מומחה למחלות כלי דם יכול להזריק אל הורידים החולים חומר שחוסם אותם ומונע מעבר של דם דרכם. הורידים החולים מצטמקים ונעלמים, וכך דם לא יכול להצטבר בהם. הדם יזרום חזרה ללב דרך ורידים רבים נוספים שקיימים ברגליים.
  • טיפול כירורגי – הסרה מוחלטת של הורידים החולים. מתבצעת על-ידי כירורג כלי דם. ניתן גם לצרוב את הורידים החולים בלייזר במקום להוציאם מהגוף לחלוטין.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר