Home » חוק הדיור המוגן 2012

חוק הדיור המוגן 2012

חוק הדיור המוגן 2012דיור מוגן מהווה את אחת האופציות עבור אנשים מבוגרים אשר אינם רוצים להמשיך ולהתגורר בביתם אלא במסגרת מוגנת לקשישים. בשונה מבתי אבות, דיור מוגן הינו מסגרת פרטית. במשך שנים רבות לא נקבעו כללים מוגדרים בחוק באשר לדרישות מבעלי בתי דיור מוגן. דבר זה יצר מקרים של ניצול קשישים ואספקת שירות לוקה בחסר לדיירים, בחלק מבתי הדיור המוגן.

חוק הדיור המוגן החדש מציב כללים ברורים ומחייבים באשר לכל הקריטריונים המקיפים הקמת והפעלת בית דיור מוגן, החל בטיפול בדיירים וכלה באופן גביית הכספים.

רישיון

החל מיום החלת החוק החדש מחויבים בעלי ומפעילי דיור מוגן בקבלת רישיון מטעם משרד הרווחה והקפדה על הקריטריונים הנדרשים בחוק. בתי הדיור המוגן יהיו תחת פיקוח של נציגי משרד הרווחה.

הצגת מסמך המפרט את כל תנאי ההתקשרות

מפעיל בית דיור מוגן חייב להציג בפני כל אדם המתעניין במעבר לבית דיור מוגן זה מסמך הכולל את כל התנאים, תנאי התשלום, השירותים הניתנים במקום וכיוצא בזה. המסמך נועד לכך שהלקוח ידע בדיוק למה הוא מתחייב וייתן הסכמתו לתנאים אלה.

בנוסף נועד המסמך לכך שהלקוח יוכל להשוות בין התנאים המוצעים בבתי דיור מוגן שונים ולבחור במסגרת המציעה את התנאים המשתלמים ביותר עבורו. המסמך גם נועד להגן על הדייר הקשיש מפני שינויים בלתי צפויים או שלא כלולים בהסכם, אשר ייעשו באופן חד צדדי על ידי מפעיל המסגרת.

שירותי חובה ורשות בדיור המוגן

החוק מתווה רשימה של שירותים שהם בגדר חובה ואשר בעל המסגרת חייב לספקם לדיירים. בין השירותים הללו נמנים: שירותי בריאות (רופא ואחות), שירותי שמירה ואבטחה, שירותים של ניקיון ותחזוקה, שירות טיפולי של עובדת סוציאלית ועוד.

במקביל ישנם שירותים שהם בגדר רשות, כגון: בריכת שחייה, חוגים פעילויות העשרה וחברה ועוד. בעל מסגרת של דיור מוגן אינו רשאי לצמצם את שירותי החובה. מצד שני הוא אינו יכול לחייב את הדיירים לצרוך את שירותי הרשות והוא יכול לחייב את הדיירים בעלותם רק אם נתנו לכך הסכמה מפורשת.

גביית תשלומים

ניתן לגבות מהדיירים אך ורק תשלומים המפורטים בהסכם הראשוני בין הדייר לבין הדיור המוגן. העלאת התעריף מאושרת רק בהתאם לעלית מחירי התפעול וגם זה עד לתקרה מסוימת ולא מעבר לה.

השבת הפיקדון הראשוני

עם הכניסה לבית הדיור המוגן נדרש הדייר לשלם סכום כסף ראשוני מכובד הנחשב כפיקדון. במידה והדייר מבקש לעבור למסגרת אחרת, הוא זקוק לדמי הפיקדון ששילם על מנת שיוכל לממן את המסגרת החלופית. עקב קשיים שהערימו בעלי בתי דיור מוגן בהחזרת כספי הפיקדון לדיירים, קובע החוק את המועדים שבהם יהיה על מנהל הדיור המוגן להשיב את כספי הפיקדון לדיירים במידה ויסתיים החוזה. כמו כן קובע החוק כי יש להשיב לדייר את כספי הפיקדון בנוסף להפרשי הצמדה.

ביטוח כספי הפיקדון

החוק קובע כי על בעל המקום להציע לדיירים תכניות של אבטחת כספי הפיקדון כגון: ערבות בנקאית, הפקדת הכספים בידי נאמן וכדומה. זאת בעקבות מקרים בהם הושקעו הכספים על ידי בעלי המסגרות למטרות שאינן מתן שירות לדיירים והמסגרות לא היו מסוגלות להשיב את הכספים לדיירים שהיו מעוניינים בכך. החוק גם מציין כי לדייר עומדת הזכות לוותר על בטחונות אלה.

מטפל סיעודי

דייר יהיה רשאי להכניס מטפל סיעודי ליחידת הדיור במידה ואנשי מקצוע אישרו את נחיצות הדבר ובמידה וקיבל את אישור מסגרת הדיור המוגן. בהמשך לכך, בפסיקה תקדימית שניתנה בשנת 2013 נקבע כי בתי הדיור המוגן רשאים לגבות תשלום עבור מגוריו של המטפל הסיעודי בבית הדיור המוגן.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר