Home » קוד משרד הבריאות

קוד משרד הבריאות

קוד משרד הבריאותנוסף לקשיים הרגשיים המתלווים אל הלבטים לשכן הורה סיעודי או תשוש נפש בבית אבות סיעודי, בקרב משפחות רבות, היכולת הכלכלית הינה גורם מכריע בקבלת ההחלטה ובבחירת המקום. עלות השהות בבית אבות הינה לא פחות מ-9,500 שקלים לחודש כאשר במקרים רבים הכנסותיו של הקשיש אינן מגיעות לסכום זה.

אחת הדרכים לקבלת עזרה במימון בית האבות היא לבקש קוד ממשרד הבריאות. בתי אבות העובדים עם קוד, מקבלים את התשלום החודשי ישירות ממשרד הבריאות על פי תעריף של כ- 10,000 שקלים.

עם כניסת הדייר לבית אבות, משרד הבריאות מנכה ממנו השתתפות עצמית בהתאם ליכולת הכלכלית של הקשיש ובני משפחתו ומשלים את יתרת הסכום למחיר הקוד. בנוסף להשתתפות העצמית, נקבע סכום חד פעמי של דמי כניסה והוא מחושב כסכום ההשתתפות העצמית של הילדים כפול שתיים.

שלבים בקבלת קוד אשפוז סיעודי

ראשית, יש לגשת למשרד הבריאות השייך לעיר מגוריו של הקשיש ולמסור דוח תפקוד מרופא ואחות, דוח חוות דעת מעובדת סוציאלית ובמידה והקשיש תשוש נפש, דוח מפסיכוגריאטר. בנוסף יש למסור צילום של תעודת הזהות של הקשיש כולל הספח.

ועדה רפואית

בשלב הבא מתקיימת ועדה רפואית אשר קובעת על פי המסמכים שהומצאו אם ניתן להגדיר את הקשיש כסיעודי או כתשוש נפש. הועדות הרפואיות מתקיימות בתדירות של אחת לשבועיים ולכן בדרך כלל לא ניתנת תשובה ביום הגשת המסמכים. ועדה זו שונה מהועדה הרפואית של הביטוח הלאומי ומטרה רק לדון במצבו התקפודי של הקשיש.

ועדה כספית

לאחר שהוחלט כי הקשיש אכן מתאים לקריטריונים של סיוע ממשרד הבריאות, נקבע גובה ההשתתפות העצמית, כאשר ועדה כספית בודקת את היכולת הכלכלית של הקשיש ובני משפחתו. תחילה נבדקות כל הכנסותיו של הקשיש מביטוח לאומי, פנסיה וביטוחים שונים. כמו כן נלקחים בחשבון כל חסכונותיו ונכסיו.

בשלב הבא בודקים את הכנסות השכר החודשי של ילדיו הבגירים, כאשר מהכנסות אלה מחשבים לכל הפחות 15% משכר הברוטו. אחוז ההשתתפות מופחת אם ישנם במשפחה ילדים מתחת לגיל 18, ילדים בצבא, משכנתא גבוהה או הוצאות מיוחדות. לא נלקחים בחשבון ילדים החיים בחו"ל או ילדים אשר הצהירו בתהליך משפטי כי אין להם כל קשר עם ההורים.

לאחר קביעת  גובה ההשתתפות העצמית, מוזמנים הילדים לחתום על הוראת קבע והתחייבות לתשלום. לבסוף, מסמך הקוד נשלך בדואר.

גורמים המעכבים את תהליך קבלת הקוד

תהליך הוצאת הקוד אורך בממוצע כשלושה חדשים. מסמכים לא תקינים או חסרים, הגדרה רפואית הנופלת בין הכיסאות, אי שיתוף פעולה של אחד מחברי המשפחה וקצב העבודה במשרדי הבריאות השונים, משפיעים על קצב התהליך.

טרום קוד

כאשר כניסת הדייר לבית אבות דחופה ובלתי נמנעת, בתי אבות מסוימים מאפשרים לשלם מחיר מופחת עד לקבלת הקוד. סידור זה נקרא טרום קוד. החלטה על גובה הסכום, החל מהנחה סמלית ועד לתשלום של הסכום אותו מסוגל הקשיש לשלם, תלויה בהחלטת הנהלת בית האבות. מכיוון שבנסיבות אלו, בית האבות סופג הוצאות ללא רווח, תשלום מופחת מלווה בהסכם של הישארות למשך שנה מרגע קבלת הקוד.

מתי מומלץ לבקש קוד?

באופן עקרוני, מכיוון שמשרד הבריאות משלים את דמי ההשתתפות למחיר של קוד, אם הכנסות הקשיש ובני משפחתו מתקרבות לסכום של 9,500 שקלים, יהיה זה קוד עם השתתפות עצמית גבוהה.

לכן, מומלץ לשקול היטב אם כדאי לעבור תהליך זה, אשר כרוך לעיתים במתחים משפחתיים וטרחה. היתרון של קבלת קוד אפילו עם השתתפות עצמית מלאה, הוא בכך שתשלום דרך קוד מגן על הדייר מפני עליות מחירים שרירותיות. כמו כן, עבור דייר המשלם דרך קוד, אין משמעות לסכום החודשי שבית האבות גובה באופן פרטי ולכן ניתן לבחור גם בבתי אבות אשר מחירם המקורי חורג מהיכולת הכלכלית של המשפחה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר