Home » מיומנויות קוגניטיביות והמוח המזדקן

מיומנויות קוגניטיביות והמוח המזדקן

הבנה טובה יותר של המוח המזדקן נתפסת כמפתח לשיפור איכות החיים, בעולם שבו תוחלת החיים גוברת.

למרות שדמנציה והפרעות נוירוביולוגיות אחרות נקשרות ברוב המקרים להזדקנות, הדמיה משופרת חשפה כי גם בגילאי שבעים, המוח ממשיך לייצר נוירונים חדשים.

מאמר זה מסביר את האופן בו תפקודי בריאות הנפש מגיבים לתהליך ההזדקנות הרגיל, כולל מדוע המוח המזדקן עשוי אפילו להוות את הבסיס לחכמה.

מיומנויות קוגניטיביות לאחר גיל תשעים

יכולות הנפש משתנות במהלך החיים, תחילה כתוצאה מבשלות המוח, ומאוחר יותר עם הזדקנות תאי המוח ומיליארדי החיבורים המורכבים שלהם. ככל שאנשים מזדקנים, תנועותיהם והרפלקסים שלהם איטיים, והשמיעה והראייה שלהם נחלשים.

עד גילאי תשעים, רוב המחקרים על הזדקנות בחנו יכולות קוגניטיביות של מבוגרים מתחת לגיל שמונים. מחקר עדכני יותר כולל את אוכלוסיית המבוגרים בגילאי שמונים ומעלה, והוביל להבנת שינויים קוגניטיביים בקרב קשישים.

מדענים במחקר חדש ביקשו להבין מתי מתרחש השיפור בתפקוד הקוגניטיבי, ומצאו עדויות להבדלים ניכרים בעידן שבו היכולות הקוגניטיביות יורדות במהלך החיים.

שינויים קוגניטיביים עם ההזדקנות

יכולות קוגניטיביות מסוימות מראות ירידה קטנה לפחות המתרחשת עם הגיל המתקדם בקרב אנשים מבוגרים רבים, גם אם לא כולם בריאים. למרות שההבדלים בין הצעירים לקשישים עשויים להופיע באזורים קוגניטיביים מסוימים, ירידה ביכולת אינה מתבטאת בירידה בפעילות היומיומית. שינויים אלו הם מתוחכמים. השינוי העקבי ביותר הוא האטה קוגניטיבית.

לדוגמא, במשימת כתיבה שבה אנשים התבקשו להחליף במהירות האפשרית סמלים במספרים, משתתפי המחקר בגילאי עשרים ביצעו את המשימה במהירות גבוהה יותר ב-75% בהשוואה למשתתפי המחקר בגילאי 75.

הפרעות קשב בקרב קשישים

האטה הקשורה לגיל ניכרת אף במשימות קשב מסוימות, כגון ניסיון לקרוא מספר על נייר כשמישהו מטלטל את הנייר במהירות. האטה קוגניטיבית נחשבת כגורם תורם לשיעור גבוהה יותר של תאונות רכב של קשישים נוהגים.

גיל מעכב את תשומת הלב, במיוחד כשקיים צורך לבצע מספר משימות במקביל. במהלך מעבר ממשימה אחת לאחרת, קשישים מתקשים יותר לשים לב לנתיבי תנועה מרובים, למשל, כשמישהו עומד לצאת ממדרכה בצומת הומה.

מיומנויות קוגניטיביות נצפות בשיאן בקרב צעירים

עיבוד מידע במהירות וחלוקת תשומת הלב באופן יעיל הם מיומנויות קוגניטיביות המבוצעות בשיאן בבגרות הצעירה, כשצעירים לומדים באוניברסיטאות, בגילאים שבהם מוחם מתפקד ביעילות אופטימאלית. באופן זהה, היכולת לשמור על מספר פיסות מידע במקביל, היא מיומנות נוספת הנמצאת בשיאה בסביבות גילאי 18-20 והופכת להיות קשה יותר בגילאים מבוגרים.

בכל פעם בה אתם מחשבים את גובה הטיפ במסעדה, אתם משתמשים במיומנות עיבוד מידע שנקראת "זיכרון עובד".

מיומנויות זיכרון עובד – רופאים בודקים לעתים קרובות מיומנויות אלו באמצעות בקשה מהמטופלים לדקלם לאחור שורת מספרים שהקריאו להם. משימה זו דורשת עבודת זיכרון, היות והמספרים צריכים להיות מוחזקים בראש מספיק זמן על מנת לסדר אותם מחדש.

קשישים חווים ירידה במיומנויות קוגניטיביות ברמות משתנות

בעוד שהזיכרון פוחת בקרב אנשים רבים לאורך השנים, האופי המדויק של הירידה תלוי בסוג מסוים של זיכרון. על מנת לזכור אירוע או מידע חדש, המוח חיים לרשום את המידע, לאחסן אותו ולאחר מכן לשחזר אותו בעת הצורך.

היכולת לשחזר מידע חדש, כגון חומר קריאה, הופך בהדרגה להיות מאתגר יותר לאחר גיל ארבעים, במיוחד כשמדובר בחומר חזותי. מחקרים מראים שלפני גיל שבעים, כמות המידע הנזכר חצי שעה לאחר שהקשיש שמע סיפור, נמוך ב-75% מיכולת הזיכרון של מתבגר בגיל 13.

במילים אחרות, אנשים מבוגרים נוטים פחות לזכור באופן חופשי את רוב המידע מתוך מאמר חדשות שפורסם לאחרונה, אך הם עשויים להיות טובים באותה מידה בהכרת התוכן אם מישהו מדבר על כך.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר