Home » תרופות שינה מעלות את הסיכון לשברים

תרופות שינה מעלות את הסיכון לשברים

תופעות לוואי לאחר נטילת תרופות הן בלתי נמנעות. החשוב הוא לשים לב לתופעות שעלולות לעלות ביוקר מבחינה בריאותית, לפעמים אף יותר מהסימפטום או המחלה שבגינם החל השימוש בתרופה. תקצר כאן היריעה מלציין את כל תופעות הלוואי האפשריות, אבל דבר אחד בטוח, כאשר אנו חושבים על תופעות לוואי של תרופות, אנו לא מניחים שהללו עשויות להוביל אותנו לפציעה רצינית. 

אבל זה בדיוק מה שגילה מחקר ישראלי שזכה לתהודה בעולם. על פי המחקר, תרופות תמימות לכאורה, שנועדו לסייע לסובלים מנדודי שינה, מעלות ביותר מ-60 אחוזים את הסיכון לשבר. 

בעיות שינה בגיל הזהב

המומחים מסבירים שכמעט כולנו ישנים פחות מדי. גם איכות השינה הולכת ויורדת, בשל הרבה מאוד סיבות. במעבדות שינה כבר מזמן התגלה כי קיים מתאם מובהק בין גיל מבוגר לבין קשיי שינה. אין זאת אומרת שצעירים אינם סובלים מקשיי שינה אלא שבגיל הזהב ואף לפני כן, מספר הסובלים מכך גבוה במיוחד. 

אנו מציינים עובדה זאת כדי להסביר ממצא חשוב. לדברי החוקרים, השימוש בתרופות להשריית שינה מעלה את הסיכון לשבר במיוחד כאשר מדובר בקשישים. בין השאר, הדבר קורה משום שהשפעת התרופה אינה מסתיימת מיד כאשר הגוף מתעורר. 

אותה הרגשה כבדה או מנומנמת שמלווה חלק מהאנשים, זו ככל הנראה הסיבה לסיכון המוגבר (מאוד) לשבר. בנקודה זו כדאי להוסיף כי בגילאים מבוגרים צפיפות העצמות יורדת. המשמעות היא ששבר פשוט לכאורה עלול לגרום לנזקים קשים. מספר המאושפזים בגיל השלישי בשל נפילות גדול לאין ערוך ביחס לצעירים. גם משך השיקום ארוך הרבה יותר. 

גם תרופות שינה חדשות גורמות לבעיות

ידוע כי לתרופות שינה יש כמה וכמה תופעות לוואי. בין התופעות הקשות ביותר ניתן למצוא את ההתמכרות או התרגלות. כלומר, גם כשהתרופה מועילה, השפעתה לאורך זמן מוגבלת, הגוף מתרגל לחומר הפעיל ודי מהר קשיי השינה חוזרים. 

יש הטוענים כי בנוסף לכך, ישנה פגיעה במחזור השינה הטבעי וכן באיכות השינה בכלל. כתוצאה מדברים אלה, חברות התרופות עשו מאמץ מחקרי ופיתחו תרופות מסוג חדש – תרופות שינה שנועדו לשחרר את המשתמשים מההתמכרות המטרידה. אכן, נרשמה הצלחה בעניין זה אולם לא ניתן לומר שכל התקלות נפתרו. 

על פי פרסומי החוקרים (בהובלת הפרופסור אילן מתוק), גם התרופות החדשות, כך נמצא, מעלות סיכון לשברים. העלייה בסיכון, גם של תרופות חדישות שמכונות תרופות Z, עולה על 60 אחוזים. מהמחקר עולה ההמלצה לרופאים להקפיד הקפדה יתרה לפני מתן המלצה לשימוש בתרופות שינה לקשישים. יש להביא בחשבון את מאפייני הבעיה וכן אפשרויות אחרות לטיפול. 

סכנה לנפילות ושברים

המחקר ביקש לנתח תוצאות מרובות של מחקרים קודמים. הובאו בחשבון סך של קרוב למיליון איש, שהשתמשו בחלקם בתרופות השינה החדשות (נפוצות בעיקר משנות ה-90 ואילך). נמצא שלמרות שהתרופות הללו משופרות בהרבה לעומת משפחת התרופות הוותיקות יותר, הסיכון לנפילות ושברים, בעיקר בקשישים, הינו דרמטי. 

דווקא היותן יחסית נטולות תופעות לוואי אחרות, הפכה את התרופות לפופולריות מתמיד. גורמים בארצות הברית הגדירו את המחקר כאחד החשובים שבוצעו השנה, לקידום רפואת המשפחה. 

מה ניתן לעשות?

חשוב לנו לומר כי שימוש מזדמן בתרופות שינה איננו בעייתי, ככל הנראה. שונה הדבר כאשר השימוש הופך לקבוע. כדאי, אם כן, להמעיט בשימוש בתרופות משרות שינה והעדפה של פתרונות אחרים. למשל, שימוש בחליטות צמחים מרגיעות, הפחתת צריכת קפאין, הימנעות מארוחות כבדות בשעות הערב. גם פעילות כמו יוגה ואפילו מנוחה על ספסל בפארק יכולים להועיל להפגת מתיחות ושינה טובה יותר. 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר