Home » בתי אבות לתשושי נפש

בתי אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפשבשנים האחרונות חלו שינויים רבים בתחום המגורים למבוגרים. אם פעם האופציה היחידה הייתה בית אבות, מוסד שהיה במרבית המקרים מקום מוזנח ומדכא, כיום קיים מגוון רחב של מגורים לקשישים שמציעים שירותים ומתקנים שונים ונבדלים ברמת השירותים, בסוג האוכלוסייה במקום, בסדר גודל הצוות המטפל, בטיפולים ובפעילויות החברתיות הניתנות במקום.

המוסדות השונים נחלקים לבתי אבות, שבהם המימון יכול להיות בחלקו ציבורי ולבתי דיור מוגן שהם פרטיים לגמרי.

נוסף על כך, ישנה חלוקה בין בתי האבות המיועדים לקשישים: בתי אבות לקשישים עצמאים וקשישים תשושים, בתי אבות סיעודיים המיועדים לקשישים סיעודיים, בתי אבות לקשישים סיעודיים- מורכבים ובתי אבות לקשישים תשושי נפש.

החלוקה לאוכלוסיות שונות מאפשרת להעניק לכל אוכלוסיה את הטיפול הרפואי או הסיעודי הדרוש לה וכן להתאים את סביבת המגורים, את הפעילויות החברתיות ואת המתקנים לצרכים של האוכלוסיות השונות.

בתי אבות לתשושי נפש, כמו גם מחלקות לתשושי נפש בבתי דיור מוגן, נמצאים תחת פיקוח משרד הבריאות, אשר מפקח על התנאים במקום, על תפקוד הצוות הרפואי והפרא- רפואי ובעצם על כל אספקט של המגורים. ניתן להירשם לבית האבות באמצעות לשכות הבריאות ברחבי הארץ.

תשוש נפש

תשושי נפש הם אנשים אשר חולים באחת המחלות הדמנטיות, שהנפוצה שבהן היא אלצהיימר. קשישים אלה חווים ירידה הדרגתית ביכולות החשיבה השונות כגון זיכרון, התמצאות, שפה ועוד וכן סובלים מבעיות התנהגות, מהפרעות מצב רוח כמו דיכאון או תוקפנות ולרוב בשלב מאוחר מופיעות גם פגיעות פיזיולוגיות כמו קשיים בהליכה, אי שליטה על הסוגרים, בעיות בשינה ובמערכות גופניות נוספות.

מעבר לבית אבות לתשושי נפש

אין נקודת זמן במהלך המחלה שבה "צריך" לעבור, אלא זו החלטה של הקשיש עצמו ובני המשפחה. כאשר האדם מאבד את היכולת לעצמאות וזקוק לעזרה אינטנסיבית בפעולות היומיומיות, כאשר הוא זקוק להשגחה מתמדת (כיוון ששוכח ליטול תרופות, נוטה ללכת לאיבוד וכו'), או פשוט כאשר בני המשפחה אינם עומדים בנטל הטיפול- זה הזמן לעשות שינוי באורח החיים. להרחבה: מעבר דירה בגיל הזהב

הקשיש יכול לשכור מטפל בביתו, ישראלי או עובד זר סיעודי, או לעבור לבית אבות מותאם. היתרון הגדול של בית אבות לתשושי נפש על פני טיפול בבית הוא הנוחיות שבהימצאות כל השירותים הנדרשים, מטיפול רפואי ועד כביסה, תחת קורת גג אחת. חשוב לדעת שכדי להיכנס לבית אבות לתשושי נפש יש צורך באישור מרופא פסיכיאטר או פסיכוגריאטר שהאדם מוגדר כתשוש נפש.

אילו שירותים ניתן למצוא בבית אבות לתשושי נפש?

בתי אבות לתשושי נפש כוללים שירותים רפואיים וסיעודיים המותאמים לאוכלוסיה וכן טיפולים משלימים, מתקנים ושרותי משק בית:

  • השגחה צמודה בכל שעות היממה
  • טיפול סיעודי שכולל סיוע בביצוע הפעולות היומיומיות כמו אכילה, רחצה ועוד.
  • רופאים פסיכוגריאטרים ואחרים המתמחים במחלות דמנטיות- לרוב זמינים בכל שעות היממה בשל המצב המורכב של החולים.
  • צוות אחיות שמסייע בנטילת התרופות, בעריכת הבדיקות ובהליכים רפואיים שונים.
  • ברבים מבתי האבות ניתנים טיפולים פרא- רפואיים כמו פיזיותרפיה, טיפול רגשי באמנות, בכתיבה או באמצעות בעלי חיים, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, התעמלות מותאמת למצב הגופני ועוד.
  • בחלק מבתי האבות מופעלות קבוצות התנהגותיות לשיפור מיומנויות חשיבה או לשיפור יכולות חברתיות.
  • בדרך כלל הצוות כולל עובדת סוציאלית אשר דואגת לזכויות הקשישים ולפעילויות שונות.
  • חוגים ופעילויות תרבות בהתאם ליכולות של הדיירים.
  • שרותי ניקיון
  • שרותי כביסה

בבית אבות, בניגוד לבתי דיור מוגן, בדרך כלל התשלום החודשי כולל את כל השירותים והמתקנים ולכן הקשיש והמשפחה אינם צריכים לדאוג בזמן השהות בבית האבות. בנוסף, קשישים ובני משפחתם המתקשים לעמוד במימון בית האבות, יכולים לקבל סיוע באמצעות קבלת קוד משרד הבריאות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר