Home » סרטן הערמונית – פרוסטטה

סרטן הערמונית – פרוסטטה

פרוסטטה - סרטן הערמוניתאחת הבשורות הקשות שגבר יכול לשמוע היא שיש לו סרטן בערמונית (פרוסטטה). גברים רבים נמנעים מללכת לבדיקת הערמונית אצל רופא פנימאי או פרוקטולוג, בשל אי הנוחות, הבושה והמבוכה הנגרמת להם בשעת בדיקת הערמונית, הדורשת בדיקה רקטלית. הבדיקה עורכת בערך כדקה, אך עדיין גברים רבים מסרבים לעבור אותה ורק במצבים בהם תסמיני המחלה נראים לעין, הם מוכנים לעבור את הבדיקה המביכה הזאת.

גילוי מוקדם של סרטן הערמונית, יכול למנוע את התפתחות מחלת הסרטן ולהציל חיים. עדיף רגע אחד של אי נעימות מאשר חודשיים של טיפולים כימותרפיים, הקרנות, ניתוחים ואף מוות. סרטן הערמונית נמצא כגורם מוות מספר 2 בקרב גברים חולי סרטן באוכלוסייה הכללית.

סרטן הערמונית – פרוסטטה מופיע בשכיחות גבוהה (כ-50%) בעיקר אצל גברים מעל גיל 70. הרבה אנשים לא מודעים לחשיבות בלוטת הערמונית לכן חשוב שתדעו, שבלוטת הערמונית היא אחת הבלוטות החשובות ביותר במערכת המין הגברית, תפקידיה רבים וכוללים: הפרשת נוזל ערמונית, החשוב ומהווה חלק משמעותי מנוזל הזרע הגברי. בלוטת הערמונית שוכנת באגן הירכיים של הגבר, בין שלפוחית השתן והרקטום.

כאשר תאים סרטניים תוקפים את בלוטת הערמונית ומשתלטים עליה, תפקודה נפגם והופך לאבנורמלי. במרבית המקרים, גילוי סרטן הערמונית נעשה רק לאחר שלגבר יש כבר תסמינים והסרטן שלח גרורות למערכת הלימפה או מערכת הדם. הגילוי המאוחר נעשה גם בגלל הימנעות הגבר מלערוך בדיקות לגילוי מקדים וגם בגלל שלסרטן הערמונית יש נטייה להתפתח לאט ובשל כך התסמינים נראים רק לאחר מספר חודשיים ובמקרים מסוימים רק לאחר שנים.

כמו במרבית סוגי הסרטן, גם לסרטן הערמונית אין גורם אחד הגורם להתפתחות המחלה אלא מכלול של גורמים וגורמי סיכון המשולבים יחדיו ועלולים לגרום להתפרצות המחלה באנשים מסוימים.

מהם גורמי הסיכון של סרטן הערמונית ?

האדם יכול לשלוט ואף להימנע מחלק מגורמי הסיכון המפורטים לעומת גורמים אחרים, אשר לא נמצאים בשליטת האדם.

גורמי הסיכון כוללים: גנטיקה והיסטוריה משפחתית של סרטן בכלל וסרטן הערמונית בפרט, גיל הגבר מעל 70, גברים אפרו-אמריקאיים (נמצא פי 2), רמות גבוהות בדם של שומנים, חומצות שומן מסוימות וחומצה לינולאית, שכיחות גבוהה בצפון אמריקה ובצפון-מערב אירופה, גברים אשר עברו ניתוח חיתוך צינורות הזרע (Vasectomy), גברים אשר סבלו בעבר ממצב של זיהום בדרכי השתן או דלקת בערמונית (פרוסטאטיס), מוטציות בגנים (BRCA1 ו-BRCA2), גברים אשר סבלו בעבר ממחלות מין (לדוגמא: עגבת, זיבה, כלמידה), רמות נמוכות בדם של ויטמין D, רמות גבוהות של טסטוסטרון בדם, גברים הסובלים מהשמנת יתר, רמות גבוהות של אנדרוגנים (הורמונים זכריים).

כיצד ניתן לאבחן את סרטן הערמונית?

אבחון מוקדם וערנות לתסמינים השונים, יכול להציל את חיי האדם ולמנוע את התפתחות המחלה. גברים מעל גיל 40 צריכים להיות ערניים לתסמינים הבאים:

  • הגדלה שפירה של הערמוניתBPH –
  • הטלת שתן לעיתים תכופות
  • הטלת שתן במהלך הלילה
  • קושי ביצירת זרם של שתן ובשמירה על יציבותו
  • הימצאות דם בשתן
  • תחושת כאב בעת מתן השתן
  • הפרעות בתפקוד המיני
  • קושי בהשגת זקפה
  • קושי בפליטת זרע המלווה בכאבים קשים

כאשר גבר חש בתסמינים הללו הוא חייב לגשת לבדיקה רפואית על מנת לאשש או לשלול את מחלת הסרטן. הרופא יערוך מספר בדיקות רפואית על מנת לדעת בוודאות האם מדובר במחלת הסרטן או מחלה אחרת.

הבדיקות כוללות: לקיחת היסטוריה אישית ומשפחתית, בדיקות דם, ביופסיה של בלוטת הערמונית ,בדיקת סקר של אנטיגן סגולי PSA (Prostate specific antigen), בדיקה רקטלית דיגיטלית (Digital Rectal Exam – DRE), בדיקת אולרה סאונד טרנס-רקטלי (TRUS), מיפוי עצמות, CT, MRI, Prostascint Scan הינה בדיקה רדיואקטיבית.

כיצד ניתן לטפל בסרטן הערמונית?

הטיפול תלוי במספר גורמים כגון: גיל, שלב, מצב בריאותי וכדומה. הטיפולים המוצעים כוללים: ניתוח להסרת הגידול ובלוטת הערמונית (או חלק ממנה), כימותרפיה, רדיותרפיה, טיפול הורמונאלי, ברכיתרפיה, קריותרפיה, חמום ממוקד של הערמונית, אולטרסאונד ממוקד רב-עוצמה (HIFU).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר