Home » חיסונים מומלצים בגיל מבוגר

חיסונים מומלצים בגיל מבוגר

חיסונים מומלצים בגיל הזהבכמו מערכות רבות אחרות בגוף האדם, עם ההזדקנות פעילותה התקינה של מערכת החיסון נפגעת. מנגנוני ההגנה של הגוף כנגד פולשים זרים יעילים פחות, והגוף חשוף במידה מרובה לזיהומים שונים, שאינם תוקפים באותה תדירות ובאותה חומרה אנשים צעירים. 

בנוסף, יכולותיהן של מערכות הגוף לעמוד בנטל של מחלה זיהומית פוחתת, כך שגם מחלה שתעבור ללא פגע אצל אדם צעיר ללא פגיעה במערכות הגוף יכולה לדרדר מאוד את מצבו התפקודי של המבוגר, ולגרום לו נזקים קשים ואף להביא למותו.

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם זיהומים מסוכנים היא מניעה של המחלה – אם על ידי נקיטת אמצעי זהירות מספקים כדי למנוע הידבקות, או באמצעות חיסון. חיסונים קיימים כנגד מספר מחלות שכיחות בגיל המבוגר, ומומלצים על פי קווים מנחים של איגודים רפואיים מובילים. חיסונים מוכרים וידועים כחלק משגרת הבריאות בילדות, וניתנים תוך מעקב צמוד, אך לעיתים שוכחים שגם בגיל המבוגר חשיבותם של החיסונים רבה.

חיסון כנגד דלקת ריאות

דלקת ריאות היא מחלה זיהומית שכיחה ביותר, המערבת את רקמת הריאה. קיימים גורמים רבים לדלקת ריאות – וירוסים שונים, חיידקים רבים, וגם פטריות. אחד מהגורמים השכיחים ביותר לדלקת ריאות בגיל המבוגר (וגם בגיל הצעיר) הוא חיידק הפנוימוקוק. מדובר בחיידק גרם חיובי (על פי החלוקה המקובלת של החיידקים), שיכול לגרום למחלה קשה המערבת חלקים נרחבים של הריאה.

קיימים מספר זנים של חיידק הפנוימוקוק, וכנגד העיקריים שבהם קיים חיסון יעיל, המקנה הגנה משולבת. בסיכון מוגבר נמצאים אנשים עם מחלת ריאות כרונית (אסטמה, מחלה חסימתית כרונית), מחלת כבד כרונית, ולאחר כריתת טחול. גם לאנשים שקיבלו חיסון בעבר, מעל גיל 65 מומלצת מנה נוספת של החיסון לאקטיבציה, במידה ועברו מעל חמש שנים מאז החיסון האחרון.

דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח היא מחלה זיהומית קשה, המערבת את הרקמה המקיפה ומגנה על המוח – הקרומים. קיים חיסון כנגד אחד ממחוללי המחלה – חיידק המנינגוקוק. בסיכון מוגבר לחלות נמצאים אנשים לאחר כריתת טחול או פגיעה בטחול, ועם חסרים אימוניים שונים (כמו פגיעה במערכת המשלים). קיימים מספר חיסונים אפשריים, ובגיל המבוגר מומלץ החיסון הפוליסכרדי (MPSV4).

חיסון כנגד שפעת

מחלת השפעת נגרמת על ידי וירוס נפוץ ומדבק, המביא למחלה נשימתית, כאבי ראש, כאבי שרירים, ועוד. בצעירים חולפת המחלה בדרך כלל ללא פגיעה, עם כי לעיתים מופיעים סיבוכים של המחלה, והיא יכולה להשבית אדם בוגר למספר ימים.

בגיל המבוגר מחלת השפעת מסוכנת ויכולה להוביל לתמותה רבה, בגלל הפגיעות המרובה של מערכות הגוף. מכיוון שווירוס השפעת עובר שינויים קלים מדי שנה, החיסון שניתן כנגדו טוב לאותה שנה בלבד, ויש להתחסן בכל שנה מחדש. כיום מומלץ החיסון לכל אדם בוגר, גם ללא מחלות רקע כלשהן. אנשים בריאים מתחת לגיל 50 יכולים לקבל את החיסון לשפעת שמכיל את הווירוס המומת דרך האף. אנשים מבוגרים יותר צריכים לקבל בזריקה את החיסון האינאקטיבי.

חיסון כנגד הרפס זוסטר

הרפס זוסטר (בעברית: שלבקת חוגרת) היא מחלה שכיחה בגיל  המבוגר, המבטאת הפעלה מחדש של הווירוס שגרם לאבעבועות רוח בגיל צעיר יותר. וירוס זה נשאר במצב רדום בתאי עצב בגוף, ויכול להתפרץ במצבים שונים של דיכוי חיסוני, וגם בגיל המבוגר. חיסון כנגד הרפס זוסטר מומלץ לכל אדם מעל גיל 60, גם במידה וחלה בעבר במחלה.

טטנוס, דיפתריה, שעלת ומחלות נוספות

החיסון לשלושת המחלות הללו ניתן ביחד. החיסון למחלות אלו ניתן בילדות, ומומלצת מנה נוספת של החיסון לכל אדם מתחת לגיל 65 ולמי שמצבו החיסוני איננו ידוע. במקרים מסוימים אפשר לשקול מתן חיסון כנגד צהבתA  וצהבת B  בגיל המבוגר. באנשים שלא חוסנו או נחשפו בעבר, יש לעיתים צרוך במתן של החיסון המשולש (MMR) כנגד חצבת, אדמת וחזרת.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר