Home » מהי בדיקת צפיפות עצם?

מהי בדיקת צפיפות עצם?

מהי בדיקת צפיפות עצם?בדיקת צפיפות עצם היא בדיקה המאפשרת להעריך את מידת הצפיפות של עצמות השלד. באמצעות הבדיקה ניתן לנבא את ההסתברות לשברים בעצמות ולאבחן את מחלת האוסטאופורוזיס.

על מנת להעריך את רמת הצפיפות של העצמות השונות בגופנו ניתן לעשות שימוש במגוון רחב של בדיקות לרבות טומוגרפיה ממוחשבת, אולטרסאונד ועוד, אך השיטה המקובלת ביותר והמדויקת ביותר שנחשבת לגולד סטנדרט בתחום זה היא בדיקת DEXA.

בדיקת צפיפות עצם בישראל

החל מחודש ינואר בשנת 2000, בדיקת צפיפות עצם נכללת בסל הבריאות בישראל. הבדיקה ניתנת בחינם לנשים מעל גיל שישים (בדיקה אחת מדי חמש שנים) או לנשים מעל גיל חמישים (אחת לשנתיים) במידה והן בעלות BMI נמוך מ- 19 או בעלות קרובי משפחה מדרגה ראשונה שסובלים משבר שנגרם כתוצאה מדלדול עצמות (או שהן עצמן סובלות משבר כזה) או במידה והן מטופלות בתרופות מסוימות (תרופות שמשפיעות על הקולטנים לאסטרוגן או ביספוספנטים).

בנוסף לכך, הבדיקה ניתנת בחינם לנשים או גברים שמטופלים בקורטיקוסטרואידים יותר משלושה חודשים ברציפות ללא הגבלת גיל ולגברים או נשים שסובלים ממחלות שמגדילות את הסיכון לדלדול עצמות.

כיצד מבוצעת הבדיקה?

בדיקת DEXA נמשכת בין חמש לעשר דקות ואינה כרוכה בכאב כלל. במהלך הבדיקה נעשה שימוש בקרני רנטגן שמאפשרות להעריך את מידת הצפיפות של העצמות. מכשיר הרנטגן מכוון לאזורים שונים בגוף והאזורים המוצלחים ביותר לניבוי הסיכוי לשברים הם הירכיים ועמוד השדרה המותני. את הממצאים של הבדיקה משווים לתוצאות הנורמטיביות של האוכלוסייה בהתאם לגיל הנבדק, למגדר שלו, למוצא האתני שלו ולמשקל שלו.

חשוב לציין כי בדיקת צפיפות עצם יכולה לזהות צפיפות עצם נמוכה, אך אין באפשרותה לאבחן את המקור או את הגורמים לצפיפות העצם הנמוכה.

מדוע מדובר על בדיקה חשובה עבור בני גיל הזהב?

מחלת האוסטאופורוזיס היא מחלה מסוכנת שעלולה לקצר משמעותית את תוחלת החיים של הסובלים ממנה. לרוע המזל, במקרים רבים המחלה נותרת לא מאובחנת עד לשלב שבו מתרחש שבר אוסטאופורוטי.

לפיכך, החשיבות של הבדיקה נובעת מעצם העובדה כי באמצעותה ניתן לאבחן את המחלה בשלבים המוקדמים ביותר שלה ולהתחיל בטיפול עוד לפני שמופיע השבר הראשון. בנוסף לכך, באמצעות בדיקת מיפוי עצמות ניתן לעקוב אחרי תוצאות הטיפול ולבדוק האם הוא יעיל או לא.

בנוסף לכל האמור לעיל, יש להבין כי אוסטאופורוזיס היא אחד מהגורמים העיקריים המובילים לפגיעה באיכות החיים בגיל המבוגר וכי מדובר על מחלה בעלת אופי מתקדם. לאור זאת, ניתן להבין כי ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך ניתן להתחיל בטיפול בשלב מוקדם יותר ולהביא לתוצאות טובות יותר מבחינת המטופל.

ההשלכות של ממצאי הבדיקה

במידה ונמצא בבדיקה כי הנבדק סובל מסיכוי מוגבר לשברים אוסטאופורוטיים, יש להתחיל בטיפול שמטרתו למנוע את התקדמות המחלה על ידי ניהול אורח חיים בריא, הפחתת גורמי הסיכון להמשך דלדול העצם ונטילת תרופות מסוימות. בין היתר מדובר על התחלת טיפול בוויטמין D, בתרופה שנקראת Evista, בביספוספנטים ועוד.

השינויים באורח החיים כוללים הפסקת העישון, הימנעות מצריכת אלכוהול, הפחתת צריכת הקפאין, ביצוע תרגילים שונים שפעילים עומס על העצמות הגורמים להתחזקות העצם, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר, צריכה נאותה של סידן בתזונה או נטילה של תוספי סידן ועוד.

משנה לשנה תוחלת החיים באוכלוסייה הכללית הולכת ועולה והדבר נכון גם לגבי השכיחות של מחלת האוסטאופורוזיס. לאור זאת ישנה חשיבות עליונה להעלות את המודעות לצורך בביצוע הבדיקה בקרב בני גיל הזהב.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר