Home » התמודדות המשפחה עם חולה אלצהיימר

התמודדות המשפחה עם חולה אלצהיימר

התמודדות המשפחה עם חולה אלצהיימרטיפול משפחתי באדם החולה באלצהיימר הוא משימה קשה אשר עשויה להיות מכרעת לעיתים. כל יום מביא עימו אתגרים חדשים והתמודדויות עם רמות היכולת והדפוסים החדשים המשתנים של המחלה. מחקרים הראו כי המטפלים עצמם חווים לעיתים לחץ נפשי ותשישות, וזקוקים לטיפול בעצמם.

הקושי הגדול ביותר של המטפלים הוא ההתמודדות עם ההתנהגויות הקשות של החולה. הלבשה, רחצה, האכלה וסיוע בפעילויות בסיסיות של חיי היומיום, הופכות לעיתים קרובות קשות להתמודדות עבור המטפל והחולה. המציאות החדשה עשויה לעורר מגוון רגשות הכוללים כעס, פחד, תסכול ועצב. סכסוכים בין בני המשפחה עלולים לפרוץ תוך כדי המאבק להתמודדות עם המצב.

מטפלים רבים מצאו כי התמודדות יעילה עם המצב הקשה היא תכנון קפדני של הטיפול, תוך הסתייעות בבני משפחה אחרים ולמידת המחלה. באמצעות ניסוי וטעייה ניתן למצוא שיטות שעובדות בעוד שאחרות אינן עובדות, שכן כל חולה אלצהיימר הוא ייחודי ומגיב בצורה שונה לטיפול. כך או אחרת, על המטפל להעניק את הטיפול הטוב ביותר לו הוא מסוגל, ולהזכיר לעצמו לקחת הפסקות.

לימוד המחלה והכשרה

חיוני להבין למה ניתן לצפות על מנת לתכנן את אופי הטיפול. הידע יסייע לבן המשפחה המטפל בחולה האלצהיימר להשיב לו את כבודו ויכולותיו בכל שלב של המחלה, כמו גם לוודא שיש את הכוח והמשאבים הנדרשים על מנת להמשיך בטיפול.

באמצעות הכשרה, בני משפחה יכולים ללמוד כיצד לטפל בבן המשפחה, לשפר את מיומנויות התקשורת ולשמור על בטיחותו. מחקרים מראים כי מטפלים חווים מתח נמוך יותר ובריאות טובה יותר כאשר הם לומדים מיומנויות להכשרתם כמטפלים, ומשתתפים בקבוצות תמיכה, אשר עשויות לאפשר להם לטפל בבן המשפחה בבית במשך זמן רב יותר.

אחריות משותפת

יש לחלק את האחריות בין כל בני המשפחה על פי העדפותיהם, משאביהם ויכולותיהם. חלק מבני המשפחה עשויים לספק את הטיפול הפיזי, אחרים יכולים לסייע בטיפול בעבודות הבית והסידורים, ויתכן שבני משפחה מסוימים יוכלו לסייע רק לעיתים רחוקות.

מומלץ שלא להותיר את הטיפול בחולה האלצהיימר לבן משפחה אחד. בשלב מסוים, הוא יזדקק למעט עזרה בטיפול. אף אדם אינו מסוגל להיות זמין ודרוך במשך 24 שעות ביממה. המטפל חייב לדאוג לבריאותו ולחייו האישיים בנוסף לטיפול בבן המשפחה. לכן, תמיכה משותפת היא המפתח לטיפול. התמיכה עשויה לכלול עזרה בבית, קיום משמרות לטיפול, או במקרה הצורך, לקבל החלטה משותפת האם להמשיך את הטיפול הביתי או להעביר את בן המשפחה לדיור מוגן או לבית אבות סיעודי.

תמיכה ודרכי התמודדות עם בן משפחה החולה באלצהיימר

על מנת להתמודד ביעילות עם מחלת בן המשפחה ולטפל בו היטב, יש להקפיד על הצעדים הבאים:

  • יש להתייעץ עם הרופא אודות כל שאלה בגין מחלת האלצהיימר, על מנת להכיר את הטיפולים הטובים ביותר להקלת התסמינים.
  • יש ליצור קשר עם ארגונים המתמחים בהכשרה לטיפול במחלת האלצהיימר, על מנת להתמחות באפשרויות ומשאבי טיפול, לרכוש מיומנויות ויכולות בטיפול סיעודי.
  • יש לאתר קבוצת תמיכה אשר בה ניתן לחלוק את הרגשות והדאגות. לחברי הקבוצה יש לעיתים אתרי אינטרנט באמצעותם יכולים המטפלים לקבל תמיכה מבלי לצאת מהבית.
  • יש לפתח שגרת טיפול יומית אשר תסייע לטיפול להתנהל באופן חלק יותר. אם קיימים זמנים מסוימים בהם החולה פחות מבולבל ויותר מתקשר, יש לתכנן בהתאם את שגרת היום, על מנת להפיק את המרב מרגעים ייחודיים אלו. התנהגות החולה עשויה להשתנות מיום ליום, לכן יש לנסות להתגמש ולהתאים את השגרה על פי הצורך.
  • מומלץ לשקול להיעזר בשירותי מעון יום לקשישים על מנת להקל את הנטל היומיומי של הטיפול. מעון היום מהווה הפוגה מתוך ידיעה כי החולה מטופל היטב.
  • יש להתחיל בתכנון העתיד, כולל קבלת מסמכים פיננסיים ומשפטיים במטרה לחקור אפשרויות טיפול לטווח הארוך ולהבין אלו שירותים מכוסים על ידי קופות החולים והביטוח הלאומי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר