Home » השפעת ההזדקנות על המערכת החיסונית

השפעת ההזדקנות על המערכת החיסונית

השפעת ההזדקנות על מערכת החיסוןתפקיד המערכת החיסונית של הגוף הוא להגן על הגוף, אך עם ההזדקנות, היא נחלשת.

בדיוק כפי שבגיל מבוגר לא ניתן לרוץ מהר כפי שניתן היה בגיל עשרים, המערכת החיסונית אינה מתפקדת כמו בעבר. אך אל חשש.

בהשוואה לתפקודים רבים אחרים של הגוף, מערכת החיסון של רוב המבוגרים מתפקדת היטב בכל גיל, ולמרות ההזדקנות, הסיכון לזיהומים ומחלות אינו גבוה בהרבה מהרגיל.

החדשות הטובות יותר הן שלא משנה בן כמה אתה, קיימים צעדים רבים בהם ניתן לנקוט כדי לשמור על הבריאות.

תפקוד המערכת החיסונית בהזדקנות

מערכת החיסון היא רשת מורכבת של תאים, רקמות ואיברים. יחד, הם מגנים על הגוף מפני מצבים שעלולים לגרום לזיהום, כגון חיידקים. למה מערכת החיסון אינה מתפקדת היטב עם ההזדקנות?

התשובה עדיין אינה ברורה. הקהילה הרפואית עדיין מנסה לקבוע איך ומדוע בדיוק מערכת החיסון אינה מתפקדת היטב עם הגיל.

מה שמדענים יודעים

מדענים יודעים שהגורמים להיחלשות מערכת החיסון בקרב רוב המבוגרים, הם:

חוסר תגובה לחיסונים

המערכת החיסונית כוללת תאי T, שתוקפים תאים אחרים הגורמים למחלות. תאים אלו מסוגלים "לזכור" פולש, ואז מתגוננים מפניו מאוחר יותר.

בגיל מבוגר, הגוף מייצר פחות תאי T, ואז מתרחש מצב של חוסר תגובה לחיסונים. החריג היחיד בתרחיש זה הוא החיסון למחלת שלבקת חוגרת.

סיכון גבוה יותר למחלות

כשהגוף מייצר פחות תאים חיסוניים עם ההזדקנות, התאים החיסוניים שנוצרים, אינם מתקשרים זה עם זה. כלומר, לוקח להם זמן רב יותר להגיב על חיידקים מזיקים.

תהליך ההתאוששות מפציעות, זיהומים ומחלות, מתרחש לאט יותר. הגוף מייצר פחות תאי חיסון, כולל תאי דם לבנים, כך שתהליך הריפוי מואט.

מאפייני היחלשות מערכת החיסון עם ההזדקנות

לא קיים גיל מוגדר להיחלשות מערכת החיסון. לא קיימת בדיקה אחת שיכולה לקבוע שהמערכת החיסונית אינה פועלת בצורה אופטימאלית. קיימים סמנים חיסוניים מסוימים הניתנים לבדיקה, אך הבדיקות אינן זהות, למשל, לבדיקות למחלות לב.

לכן חשוב להקפיד על מעקבים רפואיים קבועים, ולקבל טיפול רפואי אם אדם מבוגר חולה לעתים קרובות, או אם קשה לו להתאושש לאחר פציעה או מחלה.

הקפדה על הבריאות

ניתן לשפר את תפקוד המערכת החיסונית עם ההזדקנות, באמצעות הקפדה על הצעדים הבאים:

שיטות להפחתת מתחים

במשך הזמן, הלחץ עשוי להפחית את התגובה החיסונית. כשאדם מבוגר מודאג בקביעות מפני מצבים שונים בחייו, המתח משפיע על הגוף.

מצב זה עשוי אף לעורר בעיות בריאותיות אחרות, כגון בעיות שינה ותת תזונה, אשר עשויים להשפיע על מערכת החיסון.

התרחקות מאנשים חולים – האמת היא שכשאדם מבוגר יותר, עליו להיזהר במיוחד מפני חשיפה למחלות, היות והוא עלול לחלות יותר. כשנמצאים סביב אנשים החולים במחלות מדבקות, כגון הצטננות או שפעת, מומלץ שלא להתקרב אליהם יותר מדי, ולשטוף את הידיים לעתים קרובות יותר.

הקפדה על הבריאות – אם אדם מבוגר חולה בסוכרת, דלקת פרקים או מצבים בריאותיים אחרים המשפיעים על האופן בו הוא מרגיש ומתפקד, עליו לפעול בהתאם להמלצות הרופא. הקפדה על בקרה מקיפה של מחלות כגון סוכרת, כרוכה בפחות השלכות על המערכת החיסונית.

שינה איכותית – מחקר מראה בבירור שמעט מדי שינה, או שינה באיכות ירודה, מפחיתה את החסינות. יש להקפיד על שינה של לפחות שבע שעות בלילה. אם אדם מבוגר נוחר או מתקשה לישון ברציפות, עליו להתייעץ עם הרופא, ולמנוע הפרעת שינה.

אין להחמיץ חיסוניםלמרות שהם עשויים להיות לא יעילים בגילאים מבוגרים, הם עדיין מהווים שיטה חשובה להפחתת הסיכון למחלות מורכבות רבות, כולל שפעת ודלקת ריאות. יש להתייעץ עם הרופא לגבי חיסונים מעודכנים.

פעילות גופנית קבועה – תרגילים מתונים מסייעים לשמירת כושר הגוף, מה שגורם למערכת החיסונית להתחזק יותר. מחקר מציע אף שפעילות גופנית מסייעת לתאים לנוע בחופשיות רבה יותר, כך שהם יכולים לתפקד טוב יותר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר