Home » כיצד קשישים יכולים להתמודד עם אתגרי הקורונה?

כיצד קשישים יכולים להתמודד עם אתגרי הקורונה?

תקופת הקורונה היא אחת המורכבות להתמודדות בעידן הנוכחי, וזה נכון לכל אחד ואחת מאיתנו. בין אם המדובר הואהתמודדות קשישים עם קורונה בחששות הבריאותיים, בהיבטים כלכליים, בחיי החברה או בכל מובן אחר, הקורונה עלולה לשבש את חיינו ולפגוע פגיעה אנושה. הבעיה היא שיש אוכלוסיות אצלן הקשיים עשויים להיות מועצמים, מכמה וכמה בחינות. קשישים עונים על ההגדרה הזו.

החשש הבריאותי (המוצדק) מנגיף קורונה

הקהילה הרפואית והמדעית עדיין לא הצליחה להבין באופן מלא את וירוס הקורונה. מעבר לעובדה שעדיין אין בנמצא חיסון, ולמרות שאנחנו עדים לדעות מנוגדות ביחס להיבטים שונים של הקורונה ולרמת המורכבות שלה, יש עובדה אחת לגביה ניתן למצוא תמימות דעים בישראל ובעולם: אוכלוסיית הסיכון העיקרית לחוות את תסמיני הקורונה בצורה חמורה, וגם האוכלוסייה המרכזית הנמצאת בסכנת חיים מוחשית בעת היחשפות לנגיף, היא אכלוסיית בני גיל הזהב.

המשמעות היא שאוכלוסיית הקשישים צריכה להישמר מכל משמר. עליהם להקפיד הקפדה יתרה על כל ההנחיות של ריחוק חברתי, לרבות הישארות בבית ככל שניתן, עטיית מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי, שמירה יתרה על מרחק וכן הלאה. מסגרות חיוניות המספקות שירותים קהילתיים או אמונות על סיוע בקשישים או מתן מענה חברתי להם, דוגמת מועדוני היום לקשישים, הפסיקו לפעול במשך תקופה ארוכה.

אורח החיים הפאסיבי הזה עלול להשפיע לרעה על הקשישים באופנים שונים, כי ידוע שפעילות גופנית ויציאה מהבית היא בעלת הרבה מאוד תמורות חיוביות לאוכלוסייה המבוגרת. כאשר הקשיש אינו פעיל במשך שבועות ארוכים, ייתכן מאוד שהוא יחווה הידרדרות במצב הפיזי שלו, שתסמיני המחלות שהוא סובל מהן יהפכו לחמורים יותר וכן הלאה.

התמודדות עם ההשלכות הנפשיות של הקורונה

באופן לא מפתיע, יש למצב השפעה שלילית אדירה על המצב הנפשי של רבים מהקשישים. מגיפת הקורונה הביאה למאות אלפי נפטרים בעולם ולמאות בישראל. גם אם המספרים האלו צפויים מטבע הדברים להמשיך לגדול עד שנמצא פתרון יעיל ומקיף לנגיף הקורונה, אפשר לטעון שהם מהווים טיפה בים ביחס לקבוצה הגדולה של הקשישים אשר נפגעים מהצד האחר והמורכב לא פחות של הקורונה – הצד הנפשי.

לא צריך להיות מומחה לתחום כדי להבין מדוע. בדידות היא גם כך מנת חלקם של קשישים רבים עקב גילם, היציאה ממסגרות דוגמת תעסוקה, עזיבת בני המשפחה את הבית עם התבגרותם וכן הלאה. הבדידות הופכת להיות קשה שבעתיים כאשר בני המשפחה אינם יכולים כלל לבקר את קרוביהם המבוגרים. אדם מבוגר שלא רואה את ילדיו, נכדיו ויתר בני משפחתו במשך חודשים ארוכים עלול לשקוע בבדידות ובדיכאון, מצבים המשפיעים עליו גם מבחינה נפשית. עם כל הכבוד לשיחות טלפון ולאפליקציות דוגמת Zoom ו-Skype, הן לא יכולות להיות "הדבר האמיתי".

היציאה ממסגרות החיים ומההרגלים שהאדם המבוגר אימץ במהלך השנים אינה דבר פשוט גם כן. קשישים רבים מתקשים להתמודד עם שינויים ולהסתגל אליהם, מה שמוסיף למורכבות ההתמודדות שלהם עם המצב.

אז מה ניתן לעשות כדי להקל על המצב?

יש קשישים שמעדיפים להמתין עד אשר נגיף הקורונה יחלוף, בתקווה שזה יקרה בעתיד הנראה לעין. כאשר הם מזניחים בתקופה זו את הטיפול הנפשי והבריאותי בהם, עלול להיווצר נזק שקשה מאוד להתאושש ממנו. בני המשפחה חייבים לקבל תפקיד בסיוע להם, גם אם ברחוק. הכרחי שהם יצרו קשר עם האדם המבוגר, ישוחחו איתו, ידאגו עבורו לכל מה שהוא זקוק לו (למשל משלוחי אוכל ותרופות) וילוו אותו בהתמודדות מול השלכות הקורונה. זאת כמובן לצד אצבע על הדופק ביחס לכל תסמין המופיע אצל האדם המבוגר.

מטפלים, עובדים סוציאליים ומרפאים במקצועות השונים יכולים וצריכים בהחלט לנסות להשתלב במרקם החיים של האדם המבוגר, גם אם ייתכן שהאופן בו הם יעשו זאת יהיה שונה ממה שהתרגלו אליו. טיפול מרחוק אמנם עלול להיות יעיל פחות מאשר כזה המתבצע פנים מול פנים, אבל נראה שהוא עדיף בעשרות מונים על האלטרנטיבה של היעדר טיפול בכלל.

לקריאה נוספת:

Coronavirus Disease 2019 – Older Adults – CDC
Balancing Work and Elder Care Through the Coronavirus Crisis
The Impact of COVID-19 on Older Persons

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר