Home » תוסף ויטמין D לבני גיל הזהב

תוסף ויטמין D לבני גיל הזהב

נטילת ויטמין D בגיל הזהבלפני שנסביר מדוע מומלץ לקשישים לצרוך תוסף ויטמין D, נציין כי באופן עקרוני ויטמין D הוא השם שניתן בטעות לחמש תרכובות אורגניות שונות שמסומנות כ- D1, D2 וכן הלאה.

מדוע מדובר בטעות? כיוון שוויטמין הוא חומר שהגוף שלנו לא מסוגל לסנטז בכוחות עצמו והרי חלק מהתרכובות האלו אנחנו יכולים לסנטז בגוף ללא שום קושי. עם זאת, הטעות נחשבת לשגורה וכיום גם הרופאים המומחים בתחום קוראים לחומר זה בשם ויטמין D.

לשם מה אנחנו זקוקים בכלל לוויטמין D?

ויטמין D לוקח חלק חשוב ביותר במשק הסידן בגופנו. למעשה המחלה שמזוהה יותר מכל עם הוויטמין או יותר נכון עם מחסור בוויטמין זה נקראת רככת. במחלה זו כתוצאה ממחסור בוויטמין D הסידן לא נספג כהלכה בעצמות והן נוטות להתרכך ולהתעוות.

רמה מספקת של ויטמין D בדם נחוצה על מנת למנוע מתאי בלוטת התריס להתחלק באופן לא מבוקר, על מנת לעודד התמיינות של תאים בוני עצם, על מנת לאפשר את ספיגת הסידן במעי ועוד.

האם אנחנו לא קולטים מספיק ויטמין D מהשמש?

הוויטמין שאנו זקוקים לו יותר מכל בהקשר זה נקרא קלציטריול. מדובר על ויטמין D שמתחיל את דרכו בעור לאחר שהאור נחשף לכמות מספקת של קרינה מסוג UVB, משם הוא ממשיך לכבד בו הוא עובר שינוי כימי, מהכבד הוא ממשיך לכליה שבה הוא עובר פעולה כימית נוספת שהופכת אותו לפעיל.

אנחנו טורחים להסביר זאת כיוון שכל שיבוש שיכול להתרחש במהלך הדרך עלול להפחית את רמת הוויטמין בדם. מאחר וקשישים רבים סובלים מבעיות כליה ומאחר וקשישים רבים לא נוהגים להיחשף מספיק לשמש, הרי שרמת הוויטמין בדמם נמוכה יחסית לאוכלוסייה הכללית.

במחקרים רבים שבוצעו בתחום זה התגלה כי קשישים שצרכו לאורך זמן תוסף ויטמין D הצליחו ליהנות משיעור מופחת של נפילות (הפחתה של בין 50-72% בשיעור הנפילות) יחסית לבני גילם שלא נטלו את התוסף. שימו לב – לא מדובר על תוספת של סידן אלא על תוספת של הוויטמין בלבד.

המלצות החברה האמריקאית לגריאטריה

לקראת סוף שנת 2013 פורסמו המלצות מטעם החברה האמריקאית לגריאטריה בנוגע לנטילת התוסף בקרב קשישים על מנת להפחית את שכיחות הנפילות בקרב האוכלוסייה המבוגרת להלן:

  • היעד שיש לשאוף אליו הוא לכל הפחות שלושים ננוגרם למ"ל של ויטמין D פעיל בדם של קשישים. יעד זה הוא היעד המינימאלי ויש להקפיד על הגעה אליו במיוחד בקרב קשישים תשושים שנמצאים מטבע הדברים בסיכון מוגבר לנפילות.
  • יש להמליץ לבני שישים וחמש שנים ומעלה על נטילה יומיומית של תוסף ויטמין D במינון של 1000 יחב"ל לפחות.
  • כל עוד המינון הניתן בתוסף לא חורג מהמקסימום המומלץ אין צורך לבדוק את רמת הוויטמין בדם לפני שמתחילים לתת את התוסף. עם זאת, במידה והוחלט לעקוב אחר עליית הרמה של הוויטמין בדם יש להתחיל לעשות זאת רק ארבעה חודשים לאחר שהמטופל החל ליטול את התוסף.
  • המטופל יכול לבחור ליטול את התוסף באופן חודשי, שבועי או יומיומי כיוון שאין הבדל במידת היעילות.

השמש שמטעה

בניגוד למה שרבים חושבים, על אף שאנחנו חיים במדינה שטופת שמש, הרי שאוכלוסיית הקשישים נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מחוסר בוויטמין D.

מחסור בוויטמין זה הינו בעל השפעות מרחיקות לכת על בריאות האוכלוסייה המבוגרת בדגש על הגדלת הסיכון לנפילות ולשברים. בהתאם לכך, נטילת התוסף מומלצת לכלל האוכלוסייה המבוגרת.

עם זאת, ישנה חשיבות עלונה ליטול את התוסף תחת השגחה תוך הקפדה על התאמת המינון למטופל על ידי רופא או דיאטנית קלינית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר