Home » ניתוחים בגיל הזהב

ניתוחים בגיל הזהב

ניתוחים בגיל הזהבעדויות לניתוח הראשון התגלו לנו עוד בתקופת התלמוד הבבלי. חוקרים היסטוריונים סוברים כי הניתוח הראשון היה ברבי אלעזר, בנו של רבי שמעון בר יוחאי: "אשקיוהו סמא דשינתא (השקוהו סם שינה), ועיילוהו לביתא דשישא (והכניסוהו לבית שיש), וקרעו לכרסיה (ופתחו את בטנו) הוו מפקי מיניה דיקולי דיקולי דתרבא (והוציאו ממנו שומן ומלאו סלים באותו השומן". (התלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא פג, ע"ב)

ניתוח הוא פרוצדורה כירורגית פולשנית אשר כרוכה בסיכונים ובסיבוכים מקומיים, אזוריים או סיסטמיים. הסיבוכים עקב הניתוח תלויים במיקום, בבעיה הראשונית, מחלות רקע, גיל, מין, תרופות הנלקחות באופן כרוני, תרופות הניתנות לפני או אחרי הניתוח ושלבי הריפוי וההחלמה אחרי הניתוח. כל ניתוח חובה בתוכו סיכון מסוים, ניתוחים בגיל הזהב קיימים אף יותר סיכויים לפתח סיבוכים גופניים.

גיל הזהב – סיבוכים לאחר הניתוח

בגיל הזהב מתקיימים המון שינויים הן פיזיולוגים, הגורמים לירידה ותפקוד נמוך של מערכות ואיברי הגוף והן מבחינה נפשית. כמו כן, בגיל הזהב ישנה עלייה בשכיחות החולי במחלות כרוניות, כמו אלצהיימר ופרקינסון,  וכן שימוש קבוע בתרופות רבות ושונות, אשר עלולות לסכן את חיי האדם במהלך הניתוח.

כיום, בשל התפתחות המדע והטכנולוגיה אשר הביאו עימם המצאות ומכונות משוכללות העוזרות להפוך את הכול לקל יותר, ניתן לעבור ניתוחים שונים אשר בעבר נחשבו למסוכנים ולמסובכים, באופן קל יחסית באמצעות שימוש בשיטת הלפרוסקופיה ואנדוסקופיה. שיטות אלו אינן פולשניות כמו בניתוח רגיל וההחלמה מהירה יחסית.

אילו ניתוחים עוברים בגיל הזהב?

לפני שהכירורג מחליט אם לנתח את האדם או לא, יש צורך לבדוק מספר נתונים חשובים: תחילה בודקים את חשיבות והכרחיות הניתוח, אם הקשיש נמצא במצב רפואי חירום דחוף ורק ניתוח יכול להצילו, כמובן שאין שוקלים פעמיים ומבצעים את ניתוח החירום. אך מה קורה שמדובר בניתוחים שהם לא חירום, או ניתוחים פלסטיים?

במקרים אלו, המנתח יאסוף את כל ההיסטוריה האישית, הרפואית והיסטוריה לקיחת התרופות של הקשיש על מנת לקבל תמונה, מהו מצבו הרפואי של הקשיש ואם הוא יכול לעמוד בכלל בתנאי הניתוח ובהחלמה שאחרי. לפני ניתוח חשוב מאוד לדעת מהם המחלות הכרוניות מהם סובל הקשיש ואילו תרופות נלקחות באופן קבוע.

ייתכן, שמחלות כרוניות מסוימות לא יאפשרו לקשיש לעבור את הניתוח, כיוון שהניתוח עצמו יהווה סכנה אף גדולה יותר מהמחלה הכרונית. בנוסף, הפסקת או מתן תרופות מסוימות לפני ניתוח הכרחית, למשל הפסקת לקיחת אספירין לפני ניתוח.

להלן מספר דוגמאות לניתוחים שכיחים בגיל הזהב: ניתוחים להחלפת מפרק הירך בשל כאבים עזים, חוסר תפקוד האדם, שיפור תנועתיות המפרק ועוד. צינותרים לאחר התקף לב, ניתוח להשתלת מסתם בלב, ניתוחים להוצאת גידולים שפירים או ממאירים (תלוי בשלב ובדרגה בו התגלה הגידול), ניתוחים להקלה בכאבים ובאופן מפתיע, ניתוחים פלסטיים שהפכו לשכיחים מאוד בשנים האחרונות, כגון: מתיחת פנים, ניתוחי  עפעפיים והרמות שדיים.

מהם הסיבוכים השכיחים לאחר ניתוחים?

  • זיהומים ודלקות במקום הפצע והתפרים.
  • דימומים והמטומה לאחר תפירת הפצע.
  • דלקות וסיבוכים בדרכי השתן, לרוב לאחר ניתוחים בהם היה צורך בהרדמה מלאה ושימוש בקטטר.
  • סיבוכים בדרכי הנשימה, כגון: תמט (Atelectasis), אספירציה של תוכן קיבה, דלקת ריאות, בצקת ריאות, כשל נשימתי.
  • סיבוכים קרדיולוגיים, כגון: אוטם לבבי.
  • חום לאחר ניתוח.
  • הפרעות במעגל השינה והערנות.
  • הפרעות בתפקוד הקוגניטיבי, כגון: דיליריום.
  • אבצס תוך בטני המוגדר כזיהום מוגלתי.
  • הפרעות במערכת העיכול, כגון: שלשולים או עצירות.
  • סיכונים בהרדמה מלאה או מקומית.

לאחר ניתוח או הליך רפואי כלשהו, ניתן לעבור למסגרות החלמה לקשישים, כגון: נופשונים, שהיה זמנית בבתי אבות או בבית דיור מוגן, על מנת להתאושש ולהחלים מהניתוח.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר