Home » טיפול נפשי ייחודי לניצולי שואה

טיפול נפשי ייחודי לניצולי שואה

ניצולי שואה הצליחו לשרוד את הזוועות הקשות ביותר בהיסטוריה של המין האנושי. הבעיה היא שגם כיום, עשורים רבים לאחר תוםטיפול נפשי ייעודי לניצולי שואה מלחמת העולם השנייה, ההשלכות שלה עדיין חלות על רבים מהניצולים שנותרו. אם מוסיפים לכך את הקשיים המאפיינים גם כך את תקופת ההזדקנות, אפשר להבין את מצבם הנפשי המורכב של חלק גדול מהניצולים – ואת חשיבותו של מתן טיפול נפשי ייעודי עבורם.

מה הם הקשיים והאתגרים הייחודיים המאפיינים שורדי שואה?

ניצולי שואה ניצבים בפני התמודדות יום-יומית, גם עשרות שנים אחרי תום הזוועות שהם היו עדים להן. באופן לא מפתיע, מצבים של חרדות קיומיות וטראומות התפתחו אצל רבים מהם במהלך השנים, ולעיתים התעצמו בגיל המבוגר (יחד עם חרדות ולחצים אחרים המזוהים עם תקופה זו). המראות האלו והסיפורים עלולים לחזור סביב השיח השנתי הקבוע ביחס לשואה, לא רק ביום הזיכרון אלא גם בנסיבות אחרות. בנוסף לכך העובדה שמשנה לשנה מספר ניצולי השואה יורד, עקב סיבות טבעיות ברורות של הזדקנות, אינה תורמת לתחושה של חלק מהניצולים.

הקשיים של המבוגרים מתעצמים שבעתיים כאשר הם חווים חלק מ"התסמינים" של הגיל המבוגר: למשל מצבים של אובדן אדם קרוב להם, כפי שסביר להניח שיתרחש בשלב מסוים בחייו של כל אדם מבוגר. הקשישים עלולים לחוש בדידות ועצבות, המקשים עליהם ובחלק מהמקרים מחזירים לנגד עיניהם את תלאות המלחמה והחוויות הקשות שהיו ככל הנראה עדים להן. טיפול נפשי גם כך נפוץ מאוד בגיל המבוגר, ונראה שבקרב ניצולי השואה חשיבותו גדולה אפילו יותר.

כיצד נערך טיפול נפשי לניצולי שואה הלכה למעשה?

טיפול נפשי, מעצם היותו כזה, משתנה מאדם לאדם: לכל אחד הרי יש את סיפור החיים והקשיים המאפיינים אותו. עם זאת אפשר להבחין בכמה מאפיינים משותפים, המהווים פעמים רבות חלק מהטיפול הנפשי עבור ניצולי השואה. הראשון בהם הוא שהטיפול יכול בהחלט לכלול גם את קרוביהם של הקשישים, או לחלופין בני הדור הראשון והשני לשואה.

המטרה של הטיפול היא לראות מהם הצרכים הנקודתיים של האדם המבוגר, ולספק לכך פתרונות. מכיוון שבדידות היא כאמור חלק גדול מהבעיה בהרבה מאוד מקרים, משולבים כלים שונים שעשויים להפחית אותה ולבנות מסגרת של ממש עבור הקשיש: מועדונים חברתיים עבור ניצולי שואה, עבודה עם מתנדבים המהווים עבורם סביבה נעימה ואוזן קשבת, פעילויות משותפות עם בני גילם או ניצולים אחרים וכן הלאה.

דגש מרכזי אחר בטיפולים הוא על מתן ביטוי לניצול השואה, בעיקר בכל הנוגע לסיפור האישי שלו. סיפור החיים – ואגב, לא מדובר רק בזוועות השואה אלא גם בחיים שהיו לפני וכמובן שגם אחרי – עשוי להעניק לקשיש את התחושה שיש לחיים שלו משמעות. בנוסף לכך, עצם הסיפור של החוויות הקשות עשוי להקל על העיבוד שלהן ועל דרך ההתמודדות איתן. לא מפתיע לכן מדוע סיוע בכתיבת סיפור חיים, תיעוד והנצחה של סיפורי הניצולים משולב פעמים רבות, בין אם כחלק מהטיפול הנפשי ובין אם בנפרד.

כיצד שורדי שואה יכולים לקבל את הטיפול?

טיפול נפשי מעניקים בישראל שלל גורמים מקצועיים, לרבות פסיכולוגים, פסיכיאטריים, עובדים סוציאליים, מטפלים בתחומים שונים וכן הלאה. ניתן לפנות כמובן לאחד מהם, אם כי יש שימליצו להעדיף מראש גורמים אשר מנוסים במתן הסיוע הנדרש לאוכלוסייה המבוגרת בכלל ולניצולי שואה בפרט.

  • עמותת "עמך" – המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה והדור השני, היא אחד הגורמים הבולטים אליהם מומלץ לפנות לצורך קבלת הסיוע הנפשי, ולמעשה בכל צורך אשר מתעורר אצל הקשישים או בני משפחותיהם. אתר העמותה: https://www.amcha.org/.
  • עמותת אלה – מענה חיוני נוסף מספקת עמותת "אלה", בדמות טיפול נפשי חינם לניצולי שואה. אתר העמותה: https://www.elah.org.il/.

אולי יעניין אותך גם:

רכישת תרופות לניצולי שואה – הנחות והטבות

טיפול סיעודי לניצולי שואה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר