Home » דלקת פרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס)

דלקת פרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס)

דלקת פרקים ניווניתדלקת  פרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס), שכיחה יותר בקרב אוכלוסיית הקשישים, כאשר 80 אחוז מגילאי 65 ומעלה סובלים ממנה. אוסתאוראתריטיס היא מחלה כרונית הפוגעת במפרקים השונים בגוף האדם. המחלה נגרמת בשל התנוונות הסחוס במפרקים, אך לא כתוצאה משחיקה נורמאלית המתרחשת ככל שהאדם מתבגר, אלא מבעיה בתאים המרכיבים את רקמת הסחוס.

המחלה פוגעת במפרקים עיקריים, תחילה במפרק אחד ועם חלוף הזמן שאר מפרקי הגוף נפגעים גם כן, כגון: פרקי האצבעות, ברכיים, בסיס האגודל, גב תחתון וצוואר. הבעיה נגרמת בשל צמיחת יתר של הרקמה הסחוסית, אשר בסופו של הדבר גורמת לכך שהסחוס המחבר בין המפרקים נשחק ונסדק.

סדקים אלו גורמים לעצם להיות חלשה יותר ולפתח בליטות אבנורמליות הנקראות אוסטאופיטים, אותם אפשר לראות ולמשש. הבליטות הללו מפריעות  לטווח התנועה הנורמאלי של המפרק וגורמות לפגיעה בתפקוד המפרק ולכאב עצום.

כיום, אין בנמצא טיפול למניעה או ריפוי המחלה אך בעזרת התנהגות מונעת וטיפול תסמיני אפשר לחיות בשלום עם המחלה חיים מלאים ונורמאלים.

גורמים לדלקת פרקים ניוונית

באופן כללי, דלקת פרקים ניוונית מסווגת כראשונית או שניונית.

  • דלקת פרקים ניוונית ראשונית נגרמת מסיבה לא ידועה ולרוב קשורה לגילו המבוגר של האדם.
  • דלקת פרקים ניוונית שניונית נגרמת בשל מחלות הפוגעות במבנה הסחוס, טראומה, הפרעות מבנה שלד מולדות, שימוש במפרק בצורה מופרזת, חזרה על תנועות שונות בצורה מונוטונית, דלקות מפרקים שונות והפרעות מטבוליות.

תסמינים של דלקת פרקים ניוונית

התסמינים מופיעים בדרגות שונות  מאדם לאדם, אך במרבית המקרים התסמין הראשון הוא כאבי מפרקים. כמו כן, עלולים להופיע התסמינים הבאים: מפרק נוקשה לאחר חוסר פעילות, מפרק כואב למגע, כאב מחמיר בעקבות פעילות גופנית, כאבי גב, הפרעות ראייה, בחילות והקאות.

תסמינים נוספים של המחלה הם מגבלה בתנועת המפרק, המפרק עלול לקפוא בתנוחות מסוימות, גידולים אבנורמליים בעצם, מתיחת רצועות וגידים, בעיות עצביות שמקורן בגידול בעצם, רעשים וחריקות (קרפטציות) במפרקים הפגועים, דלקת במפרק שתגרום לנפיחות, חום. רגישות מקומית, כאב מוקרן, תחושת נימול וחולשה.

אבחון דלקת פרקים ניוונית

אבחון המחלה נעשה באמצעות התסמינים השונים, בדיקות דם ובדיקות פיזיות שונות, לקיחת היסטוריה אישית רפואית, צילום רנטגן ובדיקת הנוזל הסינוביאלי בכדי לשלול מחלות אחרות של המפרקים ובכדי לאבחן האם מדובר בדלקת פרקים ניוונית ראשונית או שניונית.

דרכי טיפול

מכיוון, שאין מרפא למחלה. הטיפולים הניתנים כיום הם טיפולים תסמינים בלבד ולימוד דרכי מניעה על ידי שינוי אורך חיים וכן תזונה בריאה בגיל הזהב.

הטיפולים כוללים: להקלה זמנית ניתן להזריק סטרואידים (קורטיזון) במקרי דלקת במפרק, משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות, ניתוח להחלפת פרקים (לדוגמא: החלפת מפרק ירך או ברך), ניתוח להשתלת מפרקים מלאכותיים וגירוי חשמלי עצבי דרך העור (TENS).

בנוסף, ניתן לפצוח בדיאטה, להתחיל בתרגילי פיזיותרפיה והתעמלות בכדי לחזק את שרירי המפרקים ולהגדיל את טווח התנועה של המפרק וללמד את החולה תרגילים גופניים אשר יעזרו לו לצמצם את העומסים על המפרקים נושאי המשקל.

כמו כן, מתיחות של מפרקים, חיזוק היציבה, שינויים באורך החיים על ידי שימוש במקל הליכה או הליכון, שימוש בתוספי מזון המכילים מרכיבים שונים של רקמת סחוס כמו גלוקוזאמין וכונדרויטין סולפט יסייעו ויקלו על החולים. גם הרפואה המשלימה מציעה מגוון רחב של טיפולים אשר יכולים להועיל להקלה בתסמיני המחלה, טיפולי הרפואה האלטרנטיבית כוללים: דיקור סיני, נטורופתיה, יוגה טיפולית, שיאצו וכדומה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר