Home » פעילות גופנית בגיל הזהב

פעילות גופנית בגיל הזהב

פעילות גופנית בגיל הזהבפעילות גופנית מועילה לכל שכבות הגילאים, מפעוט ועד קשיש. הפעילות גופנית חשובה לגוף האדם גם מבחינה פיזיולוגית וגם מבחינה נפשית. בנוסף לכך שהפעילות הגופנית עוזרת לשפר את בריאותנו, עוזרת בהזרמת שומנים וכולסטרול מחוץ לגוף, שומרת על מערכת הדם והלב לעבוד באופן יעיל יותר, עוזרת לחילוף חומרים מהיר יותר ועוזרת להפחית ממשקל הגוף.

הפעילות הגופנית עוזרת לשפר את ההרגשה הנפשית הכללית, כיוון שהמוח משחרר סרטונין ואנדורפינים העוזרים לרומם את מצב הרוח. ממחקרים רבים שבוצעו נמצא, שהתעמלות שומרת על בריאות המוח ומסייעת במניעת מחלות דמנטיות, וכן  עוזרת מאוד לאנשים הסובלים מהפרעת דיכאון.

בנוסף, פעילות גופנית עוזרת בהפחתת הסיכונים למחלות כרוניות ולמחלות הנגרמות עקב השמנת יתר, כגון: הפחתת סיכונים להתפתחות מחלות סרטן (לדוגמא: סרטן השד, סרטן הערמונית, הלבלב וכדומה), מחלות עצמות (אוסטיאופורוזיס), להאט התפתחות מחלת אלצהיימר, לטפל במקרה של בעיות שיווי משקל, עוזרת לשיקום לאחר מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות לב, לחץ דם גבוה, פקקת ורידים, עוזרת לחולי סכרת למנוע סיבוכים מהמחלה, מחזקת עצמות ושרירים ובכך עוזרת למנוע חולשה, סתימת עורקים ברגליים וכדומה.

באופן טבעי, בגיל הזהב חלה האטה בחילוף החומרים (המטבוליזם) בגוף, וישנה נטייה גוברת לחלות במחלות כרוניות, כמו כן, ישנה נטייה לחלות ביתר לחץ דם, יציבה לקויה, הפרעות בטונוס שרירים, ירידה בגמישות העורקים, ירידה בהתכווצויות שריר הלב, ירידה תפקודית במערכת המוטורית, דילול רקמת החוליות, שחיקה בסחוס, ירידה בצפיפות רקמת העצם ובתפקוד החושים השונים.

את כל הבעיות הללו ובעיות פיזיולוגיות ונפשיות רבות אחרות אשר עלולות להתפרץ בגיל הזהב, ניתן לפתור באמצעות פעילות גופנית, אשר תעזור להאט את תהליך ההזדקנות ולשפר גם את תפקודי הגוף וגם לשפר את מצב הרוח והנפש.

ממחקר שנעשה בשנים האחרונות, נמצא שאנשים אשר ביצעו פעילות ספורטיבית בגיל הזהב, הפחיתו את הסיכון ב-52% לפתח דמנציה.

תוכנית אימונים בגיל הזהב

אימון גופני בגיל הזהב מתייחס לשלושה מרכיבים:

  • פיתוח סיבולת לב-ריאה
  • תרגילי כוח
  • תרגילי גמישות

מומלץ, להתאמן מינימום 3 פעמיים בשבוע, כך שכל אימון גופני יהיה בין 30-60 דקות. מומלץ להתייעץ עם רופא מטפל לפני התחלת פעילות גופנית, בכדי לראות שהמצב הבריאותי אכן מאפשר זאת ולא יגרום להחמרת המחלה.

בנוסף, בביצוע פעילות גופנית, כגון: תרגילי מתיחות, תרגילים לחיזוק העצם, משקולות וכדומה, כדי מאוד ואף רצוי להיות בהתחלה לפחות בחדר כושר או בחוג כושר, תחת פיקוח בכדי למנוע נזקים, הגברת השחיקה של המפרקים או ביצוע תנועה לא נכונה העלולה להכאיב. מומלץ אף לפנות למאמר כושר מקצועי לדוגמת – יורם בן אבו מאמן כושר.

תחילת הפעילות צריכה להיות מתונה והדרגתית, בעיקר אצל קשישים אשר לא עסקו בפעילות גופנית שנים רבות או בכלל. כל אימון יש להתחיל בחימום הגוף, הגמשת המפרקים ומתיחות עדינות  ורק לאחר מכן, יש להמשיך במידת היכולת האישית של כל אדם בתרגילי חיזוק הגוף, חיטוב ומשקולות. כמו כן, ניתן לאמוד את כמות הצעדים אותם עשיתם באמצעות מד צעדים. בסוף כל אימון חובה לסיים בתרגילי שחרור הגוף כדי שהאדם לא ירגיש "תפוס" למחרת.

סוגי הפעילויות הגופניות המומלצות  בגיל הזהב

  • פעילות אירובית: כוללת הליכה יומית (על הליכון בחדר כושר או מסביב לשכונה) וריצה.
  • התעמלות בונה עצם: מיועדת למניעה וטיפול במחלת האוסטיאופורוזיס, באמצעות תרגילים לחיזוק העצמות, בגמישות, בקואורדינציה, שיפור היציבה, מסייעת לעלייה בכוח השרירים, בשיווי משקל ובעיקר מפחיתה את הסיכוי לנפילות שמביא לעתים לשברים.
  • יוגה: עוזרת לשפר את מצב הפרקים, את השרירים הארוכים, לתפקוד האיברים הפנימיים, לזרימת דם תקינה ולמערכת העצבים.
  • טאי צ'י: עוזר לשמור על יציבה, נשימה עמוקה וטבעית.
  • שחייה: עוזרת לפתח את כל שרירי הגוף ועוזרת לשיפור סיבולת לב-ריאה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר