Home » תשושי נפש והיחס המיוחד שלו הם זוכים בדיור מוגן

תשושי נפש והיחס המיוחד שלו הם זוכים בדיור מוגן

מוסדות דיור מוגן, כך היה נהוג לחשוב עד לפני כמה שנים, פונים בעיקר לקשישים עצמאיים. למרות שעדיין חלק גדול מהמוסדותתשושי נפש והיחס המיוחד שלו זוכים דיירי דיור מוגן האלו אכן מיועד לקשישים בעלי רמת תפקוד גבוהה, הם פונים גם לאוכלוסיות אחרות. מוסדות דיור מוגן בישראל עשויים בהחלט לפנות לקשישים המוגדרים תשושי נפש, ולעיתים אף לקשישים בעלי רמות תפקוד נמוכות יותר. למעשה, אפשר לטעון שהמענה שמקבלים תשושי הנפש במוסדות הדיור המוגן הוא בהחלט רחב וייחודי.

מי נחשב תשוש נפש?

השאלה הראשונה שעולה בוודאי היא מהם המאפיינים של הקשישים המוגדרים כ"תשושי נפש". למרות שהמונח עשוי לרמוז על תשישות פיזית, האמת היא שיכולת התפקוד הגופני של קשישים אלו עשויה בהחלט להיות גבוהה. תחת זאת הם סובלים מפגיעה קוגניטיבית – לרוב עקב מחלות דמנטיות דוגמת דמנציה או אלצהיימר – אשר פוגעת ביכולת התפקוד שלהם בצורה משמעותית.
התסמינים מהם סובלים תשושי הנפש משתנים בהתאם לסוג המחלה ולדרגת החומרה שלה, אולם ברור שמדובר בתסמינים המקשים מאוד על התפקוד של האדם: שכחה ופגיעה בזיכרון, חוסר התמצאות בזמן ובמרחב, בלבול, פגיעה בכושר השיפוט ועוד. התסמינים האלו בהחלט מגדירים את השירותים להם הם זקוקים, ואותם הם יכולים לקבל במסגרת השהות שלהם במוסדות לדיור מוגן.

אילו שירותים זמינים במסגרת דיור מוגן לתשושי נפש?

מוסדות דיור מוגן מציעים לתשושי הנפש מעטפת רחבה של שירותים בהשוואה לדיירים עצמאיים שעשויים להתגורר בהם (במחלקות נפרדות כמובן). התסמינים אותם הזכרנו מעלה מסבירים מדוע האדם המבוגר תשוש הנפש זקוק לטיפול אישי על ידי צוות המקום, לרבות סיוע בביצוע הפעולות השונות בשגרת היום-יום: פעולות דוגמת רחצה, האכלה, הלבשה, שליטה על הסוגרים, התניידות ועוד. לעיתים מוצמד מטפל אישי לקשיש, בעוד שבמקרים אחרים כמה מטפלים חולשים על האוכלוסייה הרחבה יותר של דיירי בית הדיור המוגן.

צורך חיוני אחר של תשושי הנפש הוא להימצא תחת השגחה, שיכולה להיות אף היא צמודה. המטרה היא למנוע מצבים בהם הקשישים מסכנים את בריאותם עקב תפקודם הקוגניטיבי הלקוי והתסמינים שהוזכרו מעלה ושנעשים חמורים יותר ככל שהמחלה מתקדמת אצלם. ההשגחה הזו ניתנת בשעות היום והלילה כאחד, לרוב באמצעות צוות כוננות הפועל במוסדות בשעות הלילה. במסגרת השירות לדיירים הם אמורים להציע פינויים לטיפולים דחופים במוסדות הרפואיים הציבוריים, במידת הצורך וללא תשלום נוסף.

מהי עלות המגורים במרכזי הדיור המוגן?

אדם המוגדר כ"תשוש נפש" עשוי לקבל זכויות שונות מהמדינה ומגורמים נוספים, כולל מימון חלקי של השהות שלו במוסדות המיועדים לגיל הזהב. אבל, וזה אבל גדול מאוד, הסיוע הזה אינו רלוונטי לרוב במקרה של מוסדות לדיור מוגן אלא שמור תחת זאת לבתי האבות. אחת הסיבות לכך היא שמוסדות הדיור המוגן הפועלים בישראל נוטים להיות פרטיים, ועקב כך לא מקיימים הסדרים עם המדינה, חברות הביטוח וקופות החולים. אם מוסיפים לכך את העובדה שבדרך כלל מוסדות דיור מוגן הם יקרים יותר מאשר בתי אבות, מבינים שלחלק מהאנשים עשוי להיות קושי לממן את המגורים בהם.

החדשות המעודדות הן שגם בתנאים האלו, יש כיום כלים שמקלים על הנטל הכלכלי הכרוך במעבר למסגרת מגורים לגיל השלישי. מוסדות הדיור המוגן בישראל מציעים כמה מסלולי תשלום, כאשר האופציות העיקריות הן דמי פיקדון, דמי כניסה ודמי שכירות (עם או בלי דמי התחזוקה החודשיים). אפשר בהחלט לבחור בשילוב המתאים ביותר לאדם המבוגר. אם יש לו הון ראשוני גבוה, הוא יכול להעדיף להעניק משקל רב יותר לפיקדון. אדם ללא הון עצמי גבוה, אבל הכנסה חודשית קבועה דרך הקצבאות השונות, עשוי להעניק משקל רב יותר לתשלומים החודשיים.

בכל מקרה מומלץ לבצע סקירת מצב כדי לראות מהן היכולות הכלכליות של האדם תשוש הנפש ושל בני משפחתו. חלק מרכזי בכך הוא בחינה של הנכסים הקיימים, למשל דירת המגורים הנוכחית של הקשיש. הוא יכול לבחור במצב בו יש לו נכס מגורים באופציה של משכנתא הפוכה, הראויה לדיון נפרד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715429

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר